12 maja na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) w sprawie wojskowego zaangażowania w Centralny Port Komunikacyjny.
Powyższa interpelacja została skierowana do resortu obrony w marcu. W powyższym dokumencie czytamy, w ostatnich dniach weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zmiany dotyczyły m.in. wprowadzenia pkt VII, dotyczącego inwestycji towarzyszących w zakresie kompleksu wojskowego. Jednocześnie media podały, że ma to być całkowicie nowa Wojskowa Baza Lotnictwa Transportowego.
Mając powyższe na uwadze, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Odpowiedzi udzielił, zgodnie z procedurą, wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, resort obrony narodowej jest jednym z podmiotów zaangażowanych w międzyresortowe prace koncepcyjne, dotyczące planowanych inwestycji strategicznych takich, jak CPK. Przedmiotem dotychczasowych prac związanych z Wojskiej Polskim było m.in. uszczegółowienie zagadnień związanych z oceną wpływu preferowanych lokalizacji elementów CPK (tj. projektowany układ sieci drogowej, sieci kolejowej, jak i samej lokalizacji portu lotniczego) na obiekty, infrastrukturę oraz zadania realizowane przez jednostki i instytucje resortu obrony narodowej.
W Planie Generalnym Lotniska - Port Solidarność na lata 2022 - 2060 zostały uwzględnione oczekiwania strony wojskowej, dotyczące ewentualnego wykorzystania infrastruktury CPK przez wojsko, tj. wykorzystania jej w tzw. formule DUAL USE (infrastruktura cywilna spełnia lub będzie spełniać wymagania podwójnego zastosowania - cywilno-wojskowego). W opracowanych planach i wariantach rozbudowy CPK uwzględniono również rezerwę terenową do potencjalnego wykorzystania na potrzeby budowy elementów infrastruktury wojskowej.
Odnosząc się do poruszanej w interpelacji kwestii budowy bazy lotniczej przy CPK, wyjaśniam, że prace w tym zakresie pozostają jeszcze na etapie planistycznym i uzgodnieniowym ze stroną CPK.
Centralny Port Komunikacyjny ma dysponować, w początkowym okresie, dwoma drogami startowymi o długości 4000 metrów każda. Dzięki temu, że będą to drogi równoległe, możliwe będzie realizowanie operacji lotniczych bez zakłóceń. Obok podstawowej funkcji pasażerskiej i cywilnego lotnictwa cargo, będzie także stanowić ważny punkt transportu wojskowego – doskonałym przykładem jest choćby obecne wykorzystanie Międzynarodowego Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka w utrzymaniu mostu powietrznego łączącego Ukrainę ze światem zachodnim.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu