Dywizjon Zabezpieczania Hydrograficznego Marynarki Wojennej wzbogacił się o nowy, mobilny, samodzielny zestaw do prowadzenia pomiarów hydrograficznych Homar-2.
Zakup Homara-2 jest wynikiem rozstrzygnięcia postępowania przetargowego ogłoszonego 31 października 2022 roku. Komenda Portu Wojennego Gdynia wybrała ofertę firmy Thesta Sp. z o.o. Zamówienie zostało udzielone 3 marca 2023 roku. Koszt dostawy kompletu wyniósł 3,55 mln PLN netto. Komplet mobilnego, samodzielnego zestawu do prowadzenia pomiarów hydrograficznych Homar-2 obejmuje: łódź pomiarową, przyczepę podłodziową firmy Martz Sp. z o.o. i samochód Iveco 4×4 z żurawiem hydraulicznym.
Zasadniczym składnikiem Homara-2 jest łódź z wyposażeniem hydrograficznym i nawigacyjnym. Wybrano konstrukcję aluminiową GS70 litewskiej firmy Gliseris Aluminium Boats. Ma ona długość całkowitą 8,01 m, szerokość 2,38 m, zanurzenie 0,45 m i napęd silnikiem Mercury o mocy 150 KM. Jej masa bez silnika wynosi 1600 kg.
Homar-2 wyposażony jest w system nawigacji inercyjnej iXblue Hydrins 4, wykorzystujący żyroskopy światłowodowe FOG (Fiber Optic Gyrocompass). Precyzyjne pozycjonowanie zapewnia AsteRx U3 Marine firmy Septentrio. Wykorzystuje on zaawansowany zintegrowany odbiornik wieloczęstotliwościowy z podwójną anteną i może śledzić sygnały wszystkich systemów Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS): GPS, GLONASS, Galileo, BeiDou, NavIC i QZSS. Jednostka ma też echosondę wielowiązkowa Norbit Winghead B51 ultrawysokiej rozdzielczości, zaprojektowaną do przeprowadzania pomiarów na akwenach płytkich i ultrapłytkich. Przetwornik jest opuszczany do wody na ramieniu Portus, pozwalającym na pomiary przy prędkości do 8 węzłów. Ponadto Homar-2 przenosi profilomierz prędkości dźwięku w wodzie AML Oceanographic AML-3, niezbędny do dokładnych pomiarów hydrograficznych i stację roboczą z oprogramowaniem Qinsy 9, służąca do akwizycji danych i obsługi sprzętu hydrograficznego.
Homar-2 to kolejny nowoczesny zestaw do pomiarów hydrograficznych wdrożony w Marynarce Wojennej w ostatnim czasie. Szczecińska Thesta dostarczyła też Autonomiczny Bezzałogowy Hydrograficzny Nawodny Pojazd Pomiarowy DriX firmy iXblue. DriX może (i czyni to) samodzielnie startować do pracy z Portu Wojennego w Gdyni, ale trwają przygotowania, do integracji pojazdu z dużym okrętem hydrograficznym projektu 874 ORP Arctowski. Po jej zakończeniu możliwości prowadzenia pomiarów przez Dywizjon Zabezpieczania Hydrograficznego Marynarki Wojennej wzrosną jeszcze bardziej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu