Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

„Lojalny skrzydłowy” dla Australii otrzymał nazwę MQ-28A Ghost Bat

MQ-28A podczas drugiego lotu testowego. Fot. Australia Deparment of Defence

Australijskie ministerstwo obrony ogłosiło, że opracowany dla sił powietrznych (RAAF) przez koncern Boeing Defence Australia bezzałgowy „lojalny skrzydłowy” będzie nosił nazwę MQ-28A Ghost Bat.

Nazwa „Ghost Bat” odnosi się do australijskiej odmiany nietoperzy, które polują działając stadnie. Budowany przez Boeinga dla Australii samolot bezzałogowy nosił wcześniej tymczasową nazwę RAAF Loyal Wingman UAV. W nomenklaturze Boeinga figuruje jako ATS – Airpower Teaming System. Oznaczenie MQ-28A nadane zostało samolotom produkowanym dla Australii, co oznacza, że na rynkach międzynarodowych Beoing będzie oferował go jako ATS.

Od 2017 r. rząd australijski zainwestował w program Loyal Wingman/ATS ponad 150 milionów USD. Testy naziemne samolotu przeprowadzono w grudniu 2020 r. Pierwszy lot RAAF Loyal Wingman/MQ-28A odbył się 27 lutego 2021 r. na lotnisku australijskiego poligonu Woomera Range Complex, należącego do centrum testowo-szkoleniowego RAF Air Warfare Centre. Był to lot pół-autonomiczny, wykonany po zadanej wcześniej trasie, z różnymi prędkościami i na różnych wysokosciach. Drugi lot miał miejsce na początku listopada ubiegłego roku.

Jak do tej pory Australia zamówiła sześć samolotów MQ-28A. Pod koniec 2021 r. Boeing potwierdził, że rozpoczęła się budowa piątego egzemplarza. Pierwsze trzy będą służyć wyłącznie do prowadzenia testów i analiz. MQ-28A mają pełnić rolę działających pół-autonomicznie lub autonomicznie „lojalnych skrzydłowych”, realizujących przede wszystkim misje zwiadu, wywiadu i rozpoznania (ISR) i niewykluczone, że m.in. również walki elektronicznej. Będą w tym zakresie wspierać australijskie samoloty załogowe takiej jak: myśliwce F/A-18F Super Hornet i F-35A Lightning II, samoloty walki elektronicznej EA-18G Growler, samoloty patrolowe P-8A Poseidon oraz samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej E-7A Wedgetail. Załogi F/A-18F, EA-18G, P-8A oraz E-7A mają mieć możliwość bezpośredniej kontroli w powietrzu nad MQ-28A. Przewidywany zasięg MQ-28A ma wynosić 3700 km.

MQ-28A ma długość 11,6 m i rozpiętość skrzydeł 7,3 m. Boeing ujawnił, że samolot napędzany jest przez silnik odrzutowy typu VLJ, czyli przeznaczony do napędu bardzo lekkich samolotów dyspozycyjnych. Może to oznaczać jedynie silniki takie jak: Pratt & Whitney Canada PW600 (o ciągu 7,2 kN) lub Williams FJ33 (o ciągu 6,7 kN). MQ-28A został wyposażony w modułową sekcję dziobową o długości 2,6 m. Jest to element demontowalny, pełniący funkcję zasobnika mieszczącego awionikę oraz różne systemy zadaniowe. Dziób-zasobnik w relatywnie łatwy sposób będzie można wymieniać, na taki, który mieści konkretne wyposażenie potrzebne do zrealizowania zadania.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc