13 kwietnia czeska firma Aero Vodochody poinformowała o zakończeniu serii prób odrzutowego samolotu szkolno-bojowego L-39NG z wykorzystaniem podstawowych rodzajów uzbrojenia podwieszanego.
W ramach cyklu testów, które zapoczątkowano 13 lutego, piloci zrzucili 66 bomb odłamkowo-burzących o wagomiarze 120 kg oraz odpalili 230 niekierowanych pocisków rakietowych S-5 przenoszonych przez zasobniki UB-16. Próby realizowano na jednym z poligonów zlokalizowanych na terytorium Węgier, a samolot bazował na terenie bazy lotniczej Pápa. Jak wskazują przedstawiciele producenta, Aero Vodochody przygotowują konstrukcję do wykorzystywania L-39NG uzbrojenia produkcji wschodniej oraz zachodniej – wszystko w zależności od wymagań użytkownika.
Aero L-39NG to kolejna wersja niezwykle udanej maszyny L-39 Albatros sprzed ponad pół wieku (oblot w 1968 r.). Połączono w niej uwspółcześniony płatowiec Albatrosa (m.in. w maszynach wyprodukowanych od podstaw zrezygnowano z charakterystycznych zbiorników paliwa na końcach skrzydeł na rzecz zbiorników w skrzydłach) z awioniką amerykańskiej firmy Genesys Aerosystems i silnikiem Williams FJ44-4M o ciągu 16,89 kN. Samolot może zostać wykorzystany do szkolenia zaawansowanego, w tym z użyciem uzbrojenia o masie do 1200 kg (w tym precyzyjnego) podwieszanego na pięciu belkach – podkadłubowej i czterech podskrzydłowych. Koszt jednostkowy maszyny jest oceniany na ok. 10 mln USD. Dotychczas Aero Vodochody uzyskało zamówienia na 34 egzemplarze seryjne L-39NG.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu