reklama Helikon-Tex

Koniec służby węgierskich An-26

11 czerwca w Kecskemét na Węgrzech odbyła się uroczystość wycofania z eksploatacji lekkich samolotów transportowych An-26, które pełniły zadania na rzecz sił zbrojnych od lat 70. XX wieku. 

Węgry były ostatnim państwem Europy Centralnej, należącym do NATO, który eksploatował samoloty powyższego typu. W innych zostały zastąpione przez nowoczesne konstrukcje produkcji zachodniej – Airbus C295 (Polska, Republika Czeska) bądź Leonardo C-27J Spartan (Słowacja, Rumunia, Bułgaria). Także na Węgrzech rząd deklaruje potrzebę zakupu trzech nowych maszyn transportowych – obecnie lotnictwo wojskowe tego kraju dysponuje parą odrzutowych Airbus A319CJ oraz taką samą liczbą dyspozycyjnych Dassault Falcon 7X. Dodatkowo Węgrzy posiadają udziały w międzynarodowej jednostce HAW, która eksploatuje trzy ciężkie Boeing C-17 Globemaster III. 

Węgierskie siły zbrojne prowadzą systematyczną modernizację lotnictwa wojskowego. Obecnie większość sprzętu pochodzi już od producentów zachodnich – poza wycofanymi An-26 w linii pozostają jeszcze śmigłowce. Te ostatnie zostały już zamówione przez Budapeszt w koncernie Airbus (H145M oraz H225M). 

(Łukasz Pacholski) Foto: Łukasz Pacholski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc