Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny pokaz opcjonalnie załogowego BMP-3 Sinica [WIDEO]

Zdalnie sterowany BMP-3 Sinica podczas pokazu terenowego. Fot. TRK WS RF Zwiezda.

19 lutego rosyjska telewizja Zwiezda wyemitowała krótki materiał, w którym można było zobaczyć terenowy pokaz opcjonalnie załogowego bojowego wozu piechoty BMP-3, wyposażonego w wieżę Sinica. Jednak największym novum był właśnie system zdalnego sterowania, który zabudowano na tym egzemplarzu BMP-3.

System zdalnego sterowania BMP-3 zmienia ten bojowy wóz piechoty w maszynę zdalnie sterowaną – opcjonalnie załogową. Zdalne sterowanie obejmuje zarówno kierowanie pojazdem, jak i sterowanie wieżą z użyciem uzbrojenia włącznie. O ile w wersji załogowej załoga BMP-3 liczy trzy osoby, w to w przypadku zdalnie sterowanej akurat tej wersji, operatorów jest dwóch. Wynika to z funkcjonalności systemu kierowania ogniem wieży Sinica, w której dowódca wozu może przejąć kontrolę nad uzbrojeniem wieży i użyć go w trybie hunter-killer. Bezzałogowy BMP-3 w takiej konfiguracji może być używany bojowo jako wóz rozpoznawczy czy bojowy na obszarach podwyższonego ryzyka, jako wóz otwierający kolumnę pojazdów bojowych lub pojazd do ewakuacji bojowej żołnierzy. Zapewne ambicją konstruktorów jest z czasem jak najwyższa autonomiczność działania bezzałogowego wozu – jego „robotyzacja”, łącznie z samodzielnym prowadzeniem walki. W reportażu Zwiezdy wypowiada się Siergiej Kurdubanow, konstruktor generalny Wszechrosyjkiego Instytutu Naukowo-Badawczego (ros. Wsierossijskij nauczno-issledowatielskij institut, WNII) Signał, w którym opracowano system zdalnego sterowania. Kurdubanow powiedział, że w ten sposób można przerobić „każdy” pojazd bojowy, co w warunkach polowych zajęłoby 10 dni. W reportażu Zwiezdy widać stanowiska zdalnego kierowania w dwóch różnych konfiguracjach – jedno zabudowane w samochodzie terenowym UAZ-452 Buchanka, a drugie w opancerzonym wozie 4×4 typu WPK Atlet. Zrobotyzowany BMP-3 z Sinicą pozostaje pojazdem opcjonalnie załogowym i może być wykorzystany jako taki, jeśli jest taka potrzeba. Pojazd może być kontrolowany zdalnie za pomocą wynośnej konsoli, zatem załoga może opuścić pojazd i kierować nim zdalnie z ukrycia w przypadku takiej bojowej konieczności. Nie podano zasięgu takiego radiowego sterowania, ale zapewne nie przekracza ono kilku kilometrów – w zależności od otaczającego terenu.

Ten sam pojazd podczas pokazu dynamicznego w ramach forum Armija-2022. Fot. Rostiech.

W listopadzie ub.r. Rostiech zapowiedział wyprodukowanie krótkiej testowej serii zrobotyzowanych wozów BMP-3 Sinica, najwyraźniej zamówionych przez rosyjski resort obrony. Bezzałogowy BMP-3 wraz z wieżą Sinica zaprezentowano po raz pierwszy na forum Armija-2022, wóz wystawił holding NPO Wysokotocznyje Kompleksy, część Rostiechu. Spółkami wchodzącymi w skład holdingu jest zarówno Kurganmaszzawod (producent BMP-3), jak i wspomniany WNII Signał, w którym skonstruowano system zdalnego sterowania. Wieżę Sinica (pol. sikora) po raz pierwszy zaprezentowano na zamkniętym pokazie w zakładach Kurganmaszzawod w kwietniu 2017 r., wówczas na podwoziu bojowego wozu desantu BMD-4M, jako zamiennik wieży Bachcza-U. W 2017 r. rozpoczęto badania poligonowe Sinicy na wspomnianym podwoziu. Zasadniczą różnicą między tymi wieżami są nowsze przyrządy obserwacyjno-celownicze zastosowane w Sinicy, przede wszystkim nowy panoramiczny przyrząd obserwacyjny/celownik dowódcy wozu, z własnym kanałem termowizyjnym, umożliwiający wykrywanie, rozpoznawanie i zwalczanie celów w analogicznych przedziałach odległości, co nieruchomy celownik działonowego. Uzbrojenie wieży Sinica pozostało bez zmian w porównaniu do Bachczy-U (100 mm armata/wyrzutnia ppk 2A70 z zapasem 40 nabojów w tym 22 w automacie ładowania, z tego standardowo cztery to ppk; sprzężone 30 mm armata automatyczna 2A72 z 500 nabojami i 7,62 mm km PKTM z 2000 nabojów). Sinica może być montowana zarówno na bojowych wozach desantu BMD-4M, jak i piechoty BMP-3. Tak zmodernizowany BMD-4M był w 2018 r. promowany pod nazwą BMD-4M2 Sinica. Obecnie produkowane BMP-3 i BMD-4M są wyposażone w cyfrowy system autodiagnostyczny, informujący kierowcę-mechanika o ewentualnych usterkach podwozia/zawieszenia wraz z możliwymi do wyboru technicznymi środkami rozwiązania problemu, co ułatwia zdalną kontrolę nad pojazdem.

WIDEO

Źródło wideo: ©TRK WS RF Zwiezda

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc