Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Globalny wzrost zainteresowania śmigłowcami S-70 Firehawk

Śmigłowce S-70 Firehawk budzą zainteresowanie nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Fot. United Rotorcraft

7 marca, pierwszego dnia wystawy Heli-Expo 2023, przedstawiciele firmy United Rotorcraft poinformowali o postępach programu S-70 Firehawk. Obecnie eksploatowane wyłącznie w stanie Kalifornia, wkrótce mogą trafić do innych użytkowników.

Jak wskazali przedstawiciele powyższego podmiotu, który współpracuje z korporacją Lockheed Martin w zakresie modyfikacji, certyfikacji oraz dostaw wiropłatów w docelowej konfiguracji do klientów, dotychczas w eksploatacji znajduje się siedemnaście śmigłowców (w tym dwanaście przebudowanych z fabrycznie nowych S-70i Black Hawk), które wylatały ponad 10000 godzin. Są one eksploatowane przez służby ratownicze hrabstw Los Angeles, San Diego, Ventura oraz Santa Barbara. Dodatkowo są także wykorzystywane przez służby ratunkowe stanu Kalifornia. W bieżącym roku zaplanowano dostawy siedmiu kolejnych egzemplarzy, które trafią m.in. do firmy San Diego Gas and Electric Co. (pierwszy S-70M Firehawk), a także służb ratowniczych stanu Kolorado.

Dość ciekawą informacją jest fakt, że oferowana przez United Rotorcraft konfiguracja S-70 Firehawk budzi rosnące zainteresowanie służb ratowniczych oraz operatorów na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu oraz Azji. Ma to związek z faktem, że wobec embarga na podmioty rosyjskie rynek usług przeciwpożarowych uległ załamaniu – doskonałym przykładem jest sytuacja w Portugalii, której władze przekazały Ukrainie sześć śmigłowców Ka-32, a w ich miejsce kupiły taką samą liczbę (używanych) UH-60A Black Hawk, które mają być wykorzystywane do działań przeciwpożarowych oraz ratowniczych. Podobnie jest na Cyprze, gdzie Departament Leśnictwa poszukuje dostawcy dwóch wiropłatów do zadań przeciwpożarowych i ratowniczych, w miejsce dotychczas leasingowanych Ka-32.

Obecnie United Rotorcraft we współpracy z korporacją Lockheed Martin (w tym Polskimi Zakładami Lotniczym Sp. z o.o.) prowadzą prace nad dalszymi modyfikacjami konfiguracji Firehawk. Wśród nich wymienia się m.in. ograniczenie pracochłonności obsługi, zwiększenie świadomości sytuacyjnej załóg czy ograniczenie masy kluczowych komponentów (w tym podkadłubowego zasobnika na środki gaśnicze).

Przypomnijmy, fabrycznie nowe S-70i/M Black Hawk są dostarczane do zakładów United Rotorcraft właśnie z należących do korporacji Lockheed Martin Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu. W ciągu lat sektor służb poszukiwawczo-ratowniczych oraz bezpieczeństwa publicznego przyniósł mieleckim zakładom sprzedaż około 20% wszystkich zmontowanych śmigłowców S-70i/M Black Hawk. Poza odmianą Firehawk można tu wskazać polską Policję (pięć S-70i), a także Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Rumunii (dotychczas sześć S-70 z opcją na sześć kolejnych).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc