Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

General Dynamics położył stępkę strategicznego okrętu podwodnego nowej generacji

Wizualizacja strategicznego okrętu podwodnego typu Columbia. Fot. GDEB

4 czerwca w zakładzie General Dynamics Electric Boat w Quonset Point w stanie Rhode Island odbyła się uroczystość położenia stępki strategicznego okrętu podwodnego z napędem jądrowym USS District of Columbia. Będzie to pierwsza jednostka nowej generacji w arsenale odstraszania jądrowego Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ze względu na trudność ich wykrycia, „boomery” to część triady jądrowej, która ma największe szanse przetrwania w przypadku konfrontacji z przeciwnikiem.

USS District of Columbia (SSBN 826) otwiera serię co najmniej dwunastu „boomerów” typu Columbia, które z czasem zastąpią w służbie czternaście eksploatowanych obecnie strategicznych okrętów podwodnych z napędem jądrowym typu Ohio (cztery ze zbudowanych 18 zmodyfikowano do przenoszenia pocisków manewrujących Tomahawk i wspierania oddziałów sił specjalnych). Proces wycofywania z kampanii jednostek typu Ohio, zabierających do wyrzutni 24 międzykontynentalne pociski balistyczne UGM-133 Trident II D5 każdy, rozpocznie się w 2027 roku. Wskazuje to obecnie planowaną datę przekazania SSBN 826 do eksploatacji.

Proces budowy USS District of Columbia rozpoczął się w zakładzie Electric Boat w Quonset Point, ale potem produkcja zostanie przeniesiona (bloki kadłubowe przewiezie specjalnie zbudowana barka Ocean Transport Barge Holland, nazwana na cześć Johna Hollanda, irlandzkiego emigranta, projektanta pierwszego okrętu podwodnego US Navy) do stoczni Electric Boat w Groton w stanie Connecticut. Tam okręt zostanie ukończony i zwodowany.

US Navy wraz z firmą Electric Boat rozpoczęły w 2007 roku prace koncepcyjne nad projektem okrętów typu Columbia. Nowe strategiczne jednostki podwodne US Navy będą przenosić po 16 pocisków Trident II D5LE, co w sumie stanowi około 70 procent amerykańskiej triady jądrowej. Po wejściu całej serii do służby, przewiduje się, że Columbie będą pełnić dyżury w ramach odstraszania jądrowego do lat 80.

USS District of Columbia ma mierzyć 171 m i wypierać 20 810 ton, Będzie więc największym okrętem podwodnym, jaki kiedykolwiek zbudowano w Stanach Zjednoczonych. Dla porównania typ Ohio ma długość 170 m i wyporność 18 400 ton. Jego reaktor nie będzie wymagał wymiany paliwa jądrowego przez cały okres planowanej służby, co uczyni okręt bardziej opłacalnym w eksploatacji i maksymalnie wydłuży czas jego kampanii. Oprócz pocisków, USS District of Columbia będzie uzbrojony w torpedy Lockheed Martin Mk 48 Mod 7 CBASS i będzie się cechował doskonałymi parametrami akustycznymi oraz najnowocześniejszymi sensorami, częściowo wykorzystującymi rozwiązania z najnowszych wersji szturmowych okrętów podwodnych z napędem jądrowym typu Virginia (szerzej w „Wojsku i Technice” 2/2022). Widoczną z zewnątrz nowością konstrukcyjną jest układ rufowych sterów zanurzania w formie litery X. Zastosowano go po raz pierwszy na amerykańskim okręcie podwodnym z napędem jądrowym. Pędnikiem będzie dobrze sprawdzony na wspomnianych Virginiach „pump-jet”. Będzie on bezpośrednio poruszany silnikiem elektrycznym, dla którego energię elektryczną wytworzą turbogeneratory napędzane parą wodną powstającą dzięki energii reaktora jądrowego.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc