Zaloguj

Gdańska Stocznia Remontowa rozpoczęła dezaktywację ostatnich Kobbenów

2 marca ORP Sęp na holu trafił do stoczni w Gdańsku, która przygotouje go do złomowania. To ostatnie akordy historii „pomostowych” Kobbenów pod polską banderą. Fot. Andrzej Nitka

2 marca pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 przeholowały okręt podwodny ORP Sęp z Portu Wojennego w Gdyni do Gdańskiej Stoczni Remontowej im. j. Piłsudskiego S.A. w Gdańsku. Tym samym rozpoczęła się realizacja przez ten podmiot dezaktywacji dwóch ostatnich okrętów podwodnych typu Kobben znajdujących się jeszcze w składzie Marynarki Wojennej RP.

Dotycząca realizacji zamówienia na „wyokrętowanie baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem na ORP Bielik oraz ORP Sęp” umowa pomiędzy Gdańską Stocznią Remontową a Komendą Portu Wojennego w Gdyni o wartości 999 990,00 PLN została podpisana 16 lutego br. Tym samym zakończone zostało postępowanie, w którym uczestniczyło czterech oferentów. Poza gdańską stocznią były to: Balt Yard Sp. z o.o. z Gdyni, która wyceniła swoje usługi na 785 970,00 PLN, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni (1 268 499,00 PLN), NET MARINE – Marine Power Service Spółka z o. o. ze Szczecina (1 135 290,00 PLN). Wybór na wykonawcę stoczni z Gdańska oznacza zapewne, że oferta Balt Yard podlegała odrzuceniu, zaś dwie pozostałe w związku z tym że jedynym kryterium była cena, nie zyskały akceptacji komisji przetargowej.

Zakres prac, które realizowane będą w Gdańsku, jest identyczny dla obu okrętów i obejmuje ich wydokowanie. Ma to na w celu usunięcie wyprodukowanych w 2011 r. baterii akumulatorów typu SUNLIGHT 2X38ST10A obejmujących 138 podwójnych ogniw znajdujących się w jamach bateryjnych 1-3. Wyokrętowane ogniwa mają zostać przewiezione przez wykonawcę do Punktu Bazowania w Helu, zaś w ich miejsce zajmie balast stały. Ponadto demontażowi podlegają elementy bezpośrednio związane z bateriami akumulatorów, takie jak systemy ich chłodzenia czy monitoringu, których elementy mają zostać również przewiezione do Helu.

W ramach realizacji umowy Gdańska Stocznia Remontowa będzie musiała również przeprowadzić prace dotyczące odłączenia butli halonowego systemu gaśniczego i neutralizacji tego czynnika przeciwpożarowego, opróżnienia okrętowych zbiorników tlenu, zaślepić burtowe zawory systemów wodnych, wykonać dwie linie oświetlenia wnętrza okrętu zasilanego z nabrzeża oraz zabezpieczyć właz wejściowy na kiosku oraz wszystkie otwory znajdujące na jego szczycie (stanowisko dowodzenia, urządzenia podnośne np. peryskop).

Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca musi w pierwszej kolejności zrealizować roboty na ORP Sęp, a po siedmiu dniach od ich zakończenia może rozpocząć ich realizację na ORP Bielik. Zamawiający nie dopuszcza się przeprowadzenia przeglądu równocześnie na obu jednostkach. Prace na obu okrętach mają się zakończyć do 7 maja 2021 r. Tak więc opuszczenia bandery na ostatnich polskich Kobbenach należy się spodziewać w połowie bieżącego roku.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Gdańska Stocznia Remontowa rozpoczęła dezaktywację ostatnich Kobbenów”

  1. Cóż akordy cicho wygrywane.. bo generał Mariusz tak kazał.. bo PijaRowo to jest do bani.. a tylko tak potrafi zarządzać armią.. zero myślenia.. zero rozwoju przemysłu zero odpowiedzialności.. to taki minister trzy razy zero.. szlag mnie trafia.. to kat dla MW i WP.. a Adrian na to patrzy i nic nie robi.. porażka.. moja przydatna porażka

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc