Podczas paryskiej wystawy przemysłu obronnego izraelska spółka Elbit Systems zaprezentowała czołg lekki Sabrah w wariancie gąsienicowym. Na razie jedynym pewnym użytkownikiem wozu są, czy też raczej będą, Filipiny.
Sabrah właściwie nie jest czołgiem, ale systemem wieżowym, który można zintegrować na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. W pierwszej wersji podwozie stanowi platforma gąsienicowa ASCOD 2 produkcji General Dynamics European Land Systems (w takiej wersji pojazd został zaprezentowany podczas Eurosatory 2022), w drugiej – kołowy transporter opancerzony Pandur II 8×8 tego samego producenta (choć zapewne możliwe byłoby zastosowanie wieży Elbitu także na innych podwoziach). Wieża jest uzbrojona w 105 mm armatę L/52 produkcji firmy Elbit Systems Land i sprzężony z nią 7,62 mm km. Zapas amunicji do armaty wynosi 36 sztuk, w tym 12 w zmechanizowanym magazynie automatu ładowania i 24 w kadłubie, w magazynie drugiego rzutu. Efektywny zasięg ognia wynosi 3600 m, a szybkostrzelność 6 strz./min. Zapas amunicji do km to 500 nabojów w wieży i 1500 w kadłubie. Opcjonalnie wieżę można uzbroić w dwie-cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Napędy wieży są w pełni elektryczne, a uzbrojenie jest stabilizowane w obu płaszczyznach. W skład cyfrowego systemu kierowania ogniem wchodzi panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy z kanałami: dziennym (wykrycie standardowego celu NATO na dystansie do 12 000 m, rozpoznanie do 8000 m i identyfikację do 4000 m), nocnym (o osiągach tożsamych z dziennym) i dalmierzem laserowym (o zakresie pomiaru 80 do 7000 m) oraz czujniki meteorologiczne. Kanał dzienny przyrządu panoramicznego wyposażono w autotracker. Wieżę można opancerzyć do poziomu 4 wg STANAG 4569A. Bezpieczeństwo wozu i załogi zwiększają wyrzutnie granatów dymnych kal. 76 mm, rozmieszczone po bokach wieży w blokach po cztery sztuki (łącznie osiem). Załoga wieży liczy dwie osoby (plus kierowca zajmujący stanowisko w podwoziu). Czołg z systemem wieżowym Sabrah może być wyposażony w bogatą gamę dodatkowych systemów, zależnie od potrzeb i zasobności portfela zamawiającego: BMS, system obserwacji dookólnej Iron Vision z wyświetlaczem nahełmowym IV Head Mounted Display, aktywny system ochrony pojazdu klasy hard-kill Iron Fist (został on zainstalowany na prezentowanym pojeździe), system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie, system ochrony przed bronią masowego rażenia itd.
ASCOD jest gąsienicowym wozem bojowym używanym przez wojska lądowe Austrii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (choć formalnie nie został wprowadzony do służby i nie wiadomo, jak potoczy się jego przyszłość ). W zależności od wersji jego dopuszczalna masa całkowita może sięgać nawet 42 ton (w najlżejszej konfiguracji waży ok. 30 ton). Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 441-588 kW/600-800 KM, w zależności od odmiany, połączonym w power-pack z automatyczną skrzynią biegów. Pojazdy rodziny ASCOD osiągają prędkość do ponad 70 km/h na utwardzonych nawierzchniach. Dalekim kuzynem ASCOD-a jest rodzina amerykańskich wozów bojowych Griffin (bwp Griffin I i III oraz czołg lekki Griffin II), opracowana przez amerykańską część koncernu General Dynamics (GDELS jest częścią General Dynamics Land Systems). Są one oferowane US Army w ramach postępowań na czołg lekki dla US Army (MPF) i nowy bojowy wóz piechoty (OMFV).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu