Na kilka dni przed podpisaniem przez czeską minister obrony Janę Černochovą umowy międzyrządowej LOA (Letter of Offer and Acceptance) na dostawę 24 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II dla Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej (Vzdušné síly Armády České republiky, VS AČR) Czesi zamówili F-35A Lightning II (zbiam.pl), praski resort obrony poinformował o konsultacjach na temat współpracy przy przeszkalaniu na samoloty 5. generacji i ich wdrażaniu pomiędzy siłami powietrznymi Republiki Czeskiej i Republiki Federalnej Niemiec.
25 stycznia w Pradze odbyło się spotkanie dowódców VS AČR gen. mjr. Petra Čepelki i jego niemieckiego odpowiednika, inspektora Luftwaffe gen. por. Ingo Gerhartza, którego głównym tematem było planowanie współpracy przy szkoleniu personelu i wdrażaniu samolotów F-35A.
Dzięki wspólnemu szkoleniu piloci z obydwu państw mieliby uzyskać niezbędne doświadczenia i najwyższe kwalifikacje. Jak powiedział gen. Čepelka – Wpłynie to nie tylko na wzrost zdolności obronnych obydwu państw, ale także zapewni lepszą koordynację i efektywność operacji międzynarodowych. Wprowadzenie maszyn F-35A przez siły powietrzne Niemiec i Czech będzie nie tylko korzyścią dla ich sił zbrojnych, ale przyczyni się także do wzmocnienia strategicznej współpracy pomiędzy Pragą a Berlinem. Ta inwestycja w nowoczesne siły powietrzne jest świadectwem, że obydwa państwa dążą do utrzymania bezpieczeństwa i stabilności w regionie – dodał Čepelka.
Z kolei według gen. Gerhartza współpraca przy wdrożeniu samolotów F-35 wzmocni sojusz pomiędzy Republiką Federalną Niemiec i Republiką Czeską. To ważny krok w stronę przyszłego rozwoju sił powietrznych w Europie – powiedział gen. Gerhartz.
Szczegółów nie podano, biorąc jednak pod uwagę fakt, że Luftwaffe mają przejąć pierwszych osiem z zamówionych w grudniu 2022 r. maszyn w roku 2026 Niemcy zamówili samoloty Lockheed Martin F-35A Lightning II (zbiam.pl), zaś Czechy pierwsze spośród swoich 24 w roku 2030 (do Czech mają przylecieć w 2031 r.), chodzi raczej o wykorzystanie przez VS AČR doświadczeń zdobytych przez Luftwaffe podczas przeszkolenia pilotów i personelu obsługi technicznej w bazie US Air Force Ebbing w stanie Arkansas, a później doskonalenia ich umiejętności już na terenie Niemiec, w ramach osiągania kolejnych etapów gotowości do działań operacyjnych. Pierwsi piloci Luftwaffe mają zostać certyfikowani do wykonywania misji operacyjnych (niektórych) jeszcze pod koniec obecnej dekady, zaś czeskie F-35 i ich piloci mają uzyskać status operacyjny w 2035 r. Późniejszy o około pięć lat harmonogram przejmowania nowego sprzętu przez Czechy z pewnością umożliwi uniknięcie bądź złagodzenie wielu problemów związanych z wdrażaniem F-35 na bazie doświadczeń Luftwaffe.
Na razie czeski personel ma rozpocząć przygotowania do uczestnictwa w roku 2027 w taktycznych centrach dowodzenia połączonych sił powietrznych NATO ‒ Joint Force Air Component (JFAC). Szkolenia teoretyczne w ramach JFAC żołnierze VS AČR rozpoczęli w Joint Air Power Competence Centre w Kalkar w niemieckiej Nadrenii Północnej-Westfalii. W dalszej kolejności mieliby wziąć udział także w Weapons Instructor Course.
Obydwaj dowódcy poruszyli także kwestię współpracy w ramach inicjatywy wspólnego systemu naziemnej obrony przeciwlotniczej europejskich państw NATO European Sky Shield Initiative (ESSI), której Niemcy są inicjatorem, a Czechy państwem-uczestnikiem (Polska nie przystąpiła do ESSI) Niemiecka inicjatywa „europejskiej tarczy przeciwlotniczej i przeciwrakietowej” (zbiam.pl).
Andrzej Kiński na podstawie informacji Ministerstwa Obrony Republiki Czeskiej
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu