Zaloguj

Chińsko-koreański pojedynek w Malezji

Jednym z finalistów programu zakupu następcy samolotów MiG-29N w Malezji jest samolot JF-17 Thunder. Fot. Łukasz Pacholski

12 kwietnia media malezyjskie poinformowały, że według źródeł rządowych, w finałowej rozgrywce w walce o kontrakt na zakup około 18 wielozadaniowych samolotów bojowych przeznaczonych dla Sił Powietrznych tego kraju znalazły się oferty z Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Korei.

Władze w Kuala Lumpur poszukują następców dla obecnie eksploatowanych samolotów bojowych MiG-29N, które zostały już wycofane z eksploatacji ze względu na problemy z utrzymaniem w gotowości operacyjnej. Pomimo zapowiedzi kwestie budżetowe spowodowały, że Malezyjczycy ograniczają wybór do maszyn jednosilnikowych i dysponujących ograniczonym potencjałem operacyjnym. We wcześniejszej fazie programu zakładano wybór zaawansowanych samolotów wielozadaniowych produkcji amerykańskiej (Boeing F/A-18E/F Super Hornet) bądź europejskiej (Eurofighter lub Dasasult Rafale).

Ostatecznie czynniki finansowe spowodowały, że w Malezyjczycy wybierali spośród HAL Tejas, OAO NPK „Irkut” Jak-130, Leonardo M-346FA, KAI F/A-50 Golden Eagle i PAC JF-17 Thunder. Spośród nich do finału zakwalifikowano dwóch ostatnich oferentów.

Obecnie trudno wskazać faworyta rywalizacji, szczególnie że zakupy sprzętu tej klasy często mają podłoże polityczne. Dotychczas koncern KAI wraz z rządem Republiki Korei sprzedali samoloty F/A-50 Golden Eagle (będące członkami rodziny T-50 Golden Eagle) Filipinom oraz Irakowi. Dodatkowo miały trafić do Argentyny, jednak na przeszkodzie do podpisania kontraktu stanęło weto Wielkiej Brytanii, której przemysł dostarcza komponenty samolotów. Wersja szkolno-bojowa trafiła do eksploatacji w Tajlandii oraz Indonezji. Z kolei PAC JF-17 Thunder sprzedano do Nigerii i Mjanmy.

Część komentatorów wskazuje, że tylko pod względem techniczno-operacyjnym, lepszy jest JF-17. Nie jest wykluczone, że kluczem do zwycięstwa będzie pakiet offsetowy ewentualnie rozliczenie transakcji poprzez umowę barterową, z czego słynie Malezja od lat.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Chińsko-koreański pojedynek w Malezji”

  1. Dlaczego FA 50 jest gorszy od JF 17? Przypomnę że JF 17 blok 3 jeszcze nie mam.
    Może JF 17 ma trochę leprze parametry lotu ale FA 50 ma zintegrowane leprze uzbrojenie i zasobnik sniper. Z czasem można się przesiąść z FA 50 na KF 21 Boramae bez szkolenia załogi.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc