Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Boeing rozpoczął dostawy AH-64E Guardian z rozszerzonymi możliwościami operacyjnymi

W styczniu bieżącego roku Boeing dostarczył do US Army pierwsze seryjne śmigłowce bojowe AH-64E Guardian V6. Fot. Boeing

26 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że Boeing rozpoczął dostawy śmigłowców AH-64E Guardian z rozszerzonymi możliwościami operacyjnymi. Nowa konfiguracja nosi formalne oznaczenie AH-64E V6.



Pierwszą jednostką, która otrzymała w styczniu tego roku wiropłaty tej odmiany jest 1. batalion rozpoznawczo-szturmowy 229. Pułku Lotnictwa Armii Stanów Zjednoczonych (1-229th Attack Reconnaissance Battalion) stacjonujący w bazie lotniczej Lewis-McChord w stanie Waszyngton. Dostawa obejmowała lot bezpośredni śmigłowców z zakładów Boeinga w mieście Mesa w stanie Arizona.

W ramach konfiguracji V6 AH-64E otrzymały zmodernizowany układ obserwacyjno-celowniczy Lockheed Martin MTAD/PNVS (nowy wskaźnik laserowy i sensor obserwacji dziennej III generacji oraz unowocześniona głowica optoelektroniczna wzmacniająca możliwość obserwacji w podczerwieni), zamontowano także nowe wyświetlacze kolorowe o większej rozdzielczości, które mają ułatwić obserwację i identyfikację celów. Dodatkowo modyfikacja objęła oprogramowanie stacji radiolokacyjnej AN/APG-78 Longbow (produkowanej przez konsorcjum Longbow LLC), która ma teraz funkcję lokalizacji i śledzenia celów morskich – opcja ta była ważna dla coraz większej liczby użytkowników AH-64E Guardian. Innymi możliwościami stacji radiolokacyjnej, także poddanej modernizacji, jest możliwość wykrywania i śledzenia niewielkich obiektów latających oraz zwiększenie zasięgu wykrywania celów. Wersja V6 otrzymała również system przesyłania danych taktycznych pracujący w standardzie Link 16. Pozwoli to na wpięcie maszyny w sieciocentryczny układ dowodzenia, a jednocześnie umożliwi załogom pełną współpracę z bezzałogowymi aparatami latającymi, tworząc wspólne ugrupowanie w powietrzu.



Nowe możliwości operacyjne wdrażanych do służby AH-64E V6, mogą zaowocować dalszymi sukcesami marketingowymi. W tym roku konstrukcja Boeinga została wybrana przez Australię w programie zakupu następcy dla obecnie eksploatowanych śmigłowców Airbus Tiger ARH. Dodatkowo w ubiegłym roku Departament Stanu wydał zgodę na modernizację do nowego standardu AH-64D Apache Longbow eksploatowanych przez Kuwejt (z możliwością dokupienia ośmiu fabrycznie nowych). Nie należy także zapominać, że AH-64E Guardian jest także oferowany Polsce w ramach programu Kruk, który zakłada zakup nowych wiropłatów bojowych w celu zastąpienia obecnie eksploatowanych Mil Mi-24D/W w Wojsku Polskim.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc