Zaloguj

Boeing dostarczył 500. AH-64E Guardian

16 kwietnia koncern Boeing poinformował o dostarczeniu 500. seryjnego egzemplarza śmigłowca szturmowego AH-64E Guardian. Powyższe wydarzenie stanowi ważny element programu, którego dostawy rozpoczęły się w 2011 roku.


Producent nie informuje, który użytkownik otrzymał jubileuszowy egzemplarz – obecnie na linii montażu ostatecznego w Mesa w Arizonie, gdzie prowadzone są prace związane z realizacją programu AH-64E Guardian, znajdują się fabrycznie nowe wiropłaty przeznaczone dla US Army oraz klientów eksportowych, a także starsze modele poddawane przebudowie do standardu AH-64E (także dla US Army oraz klientów eksportowych). Większość tych drugich kupuje śmigłowce poprzez rządową procedurę FMS, zakładającą pośrednictwo administracji Stanów Zjednoczonych.

AH-64E Guardian mają za sobą debiut bojowy, a obecnie wiropłaty zostały zakupione przez szesnaście państw świata. Ostatnim sukcesem był zakup pierwszych sześciu sztuk przez Indie - wiropłaty trafią do lotnictwa wojsk lądowych. Powyższe państwo będzie pierwszym użytkownikiem AH-64E Guardian, który będzie eksploatować śmigłowce powyższego typu przez dwa rodzaje sił zbrojnych (poprzednio 22 egzemplarze zostały zamówione dla Sił Powietrznych). Obecnie producent wraz z administracją amerykańską prowadzi działania marketingowe, które mogą skutkować sprzedażą AH-64E do dziesięciu kolejnych państw - pierwszym z listy będzie najprawdopodobniej Maroko (do 36 egzemplarzy).

Według planów, AH-64E Guardian mają być eksploatowane przez US Army przynajmniej do 2060 roku. W ciągu najbliższych lat jego potencjał zostanie uzupełniony przez nowy śmigłowiec rozwijany w programie FARA (docelowa konstrukcja zostanie wybrana pomiędzy Bell Model 360 oraz Sikorsky Raider X). Co ważne, FARA nie zastąpi AH-64E Guardian, gdyż w strukturach US Army wypełni przestrzeń pozostawioną po wycofanych z eksploatacji Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Dotychczas Boeing może pochwalić się dostarczeniem do klientów na całym świecie blisko 2500 egzemplarzy AH-64 różnych wersji, które łącznie wylatały ponad 4,6 mln godzin. Około 1,3 mln godzin wiropłaty wylatały w warunkach bojowych, a gotowość operacyjna przekracza 83%.

(ŁP) Foto: Boeing
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc