26 kwietnia w stoczni Babcock International w szkockim Rosyth położono stępkę przyszłej fregaty HMS Venturer. Będzie to prototyp serii jednostek typu 31, budowanych dla brytyjskiej Królewskiej Marynarki, według projektu, będącego bazą do zaprojektowania polskich Mieczników.
HMS Venturer będzie pierwszym z pięciu zamówionych dla Royal Navy okrętów typu 31, znanego też jako Inspiration. Dołączą one do ośmiu bardziej zaawansowanych jednostek typu 26/City budowanych przez spółkę BAE Systems. Venturer jest pierwszym okrętem powstającym w najnowszej hali zakładu w Rosyth, którą kurtuazyjnie nazwano „Venturer Hall”. Konstrukcja ta ma wymiary 147×62×42 m i będzie w stanie pomieścić dwie fregaty typu 31 obok siebie w czasie równoległej budowy i wyposażania. W pełni zadaszony budynek umożliwi nieprzerwany, równoległy montaż obu jednostek, a także przyczyni się do zwiększenia produktywności dzięki lepszemu dostępowi do platform i łączności cyfrowej.
Po wrześniowej inauguracji cięcia blach do produkcji fregaty, położenie stępki jest formalnym momentem rozpoczęcia budowy okrętu. Stępka została położona na specjalnie wybitej na tę okazję monecie - zgodnie z tradycją Royal Navy. Zaprojektował ją siedmioletni Josh Duffy, którego matka pracuje w firmie Babcock, budującej HMS Venturer - ma ona przynieść okrętowi i jego załodze szczęście. Po ukończeniu budowy fregaty moneta zostanie przekazana dowódcy i załodze Venturera.
W ciągu najbliższych miesięcy powstanie okręt o wyporności około 6000 ton, a od przyszłego roku - obok niego - drugi tej serii, HMS Active. Wodowanie prototypowego HMS Venturer ma nastąpić w przyszłym roku.
Budowa fregat typu 31 jest częścią szerszych inwestycji w brytyjskie stocznie i przemysł w ramach rządowej Narodowej Strategii Budowy Okrętów w wysokości ponad 4 mld GBP tylko w ciągu najbliższych trzech lat. Pieniądze wydane przez samo Ministerstwo Obrony bezpośrednio wspierają około 25 000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, a pośrednio także około 20 000 dalszych.
Fregaty typu 26 będą się koncentrować na walce z okrętami podwodnymi - podobnie jak osiem poprzedniczek typu 23/Duke wyposażonych w sonary holowane - pozostawiając „trzydziestkom jedynkom” możliwość prowadzenia patroli wszędzie tam, gdzie będą potrzebne, od działań antyterrorystycznych i antyprzemytniczych na Oceanie Indyjskim, po pomoc w razie klęsk żywiołowych. Okręty typu 31 zostały zaprojektowane i są budowane dla Royal Navy, ale z myślą o rynku eksportowym powstał ich wariant Arrowhead 140, wybrany jak dotąd przez marynarki wojenne Indonezji i Polski.
Każda z fregat typu 31/Inspiration wyposażona będzie w trzy łodzie Pacific 24, niezbędne do prowadzenia działań inspekcyjnych, ratowniczych i antynarkotykowych, armatę automatyczną BAE Systems Bofors Mk 3 kalibru 57 mm i dwie armaty kalibru 40 mm tego samego producenta oraz system obrony powietrznej MBDA Sea Ceptor z pociskami CAMM. Pokład lotniczy może przyjąć śmigłowce wielkości ciężkiego Boeing CH-47 Chinook. Typowa załoga będzie liczyła nieco ponad 100 osób, ale na pokładzie będą miejsca dodatkowe - zwłaszcza dla oddziałów Royal Marines - łącznie nawet dla 187 osób.
Wszystkie pięć fregat typu 31/Inspiration wzięło swoje nazwy od poprzedników, którzy zapisali się w historii Royal Navy dzięki inspirującym działaniom i czynom. W przypadku Venturera nazwa pochodzi od pierwszego okrętu podwodnego, który storpedował i zniszczył inny okręt, gdy oba były zanurzone. Po HMS Venturer i HMS Active pojawią się: HMS Formidable, HMS Bulldog i HMS Campbeltown.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A nasi geniusze z MON, zamierzając, chyba, kupić fregatę plot./prak., wybrali jako wzorzec fregatę eskortową 2 kategorii szykowaną dla floty oceanicznej, jaką jest Royal Navy.