Brytyjsko-niemiecka współpraca nabiera tempa

Jednym z najnowszych przejawow niemieckiej aktywnosci na brytyjskim rynku zbrojeniowym jest propozycja modernizacji czolgu Challenger 2 w ramach programu LEP, opracowana przez Rheinmetall Defence.

Jednym z najnowszych przejawow niemieckiej aktywnosci na brytyjskim rynku zbrojeniowym jest propozycja modernizacji czolgu Challenger 2 w ramach programu LEP, opracowana przez Rheinmetall Defence.

Pomimo rosnącego zamieszania z Brexitem, Zjednoczone Królestwo i Republika Federalna Niemiec zacieśniają współpracę w lądowym sektorze przemysłu obronnego. Wyrazem tego są zarówno już realizowane przedsięwzięcia, jak też szereg projektów i propozycji, które mają szansę się zmaterializować pod postacią konkretnych kontraktów.

21 stycznia niemiecki koncern Rheinmetall Defence zawarł z brytyjskim BAE Systems umowę o utworzeniu spółki joint venture, której zadaniem będzie wspólne projektowanie, produkcja i wsparcie eksploatacji wozów bojowych oraz pojazdów dla British Army. Nowy podmiot będzie nazywał się Rheinmetall BAE Land Systems (RBSL) i rozpocznie działalność, gdy tylko brytyjskie organy regulacyjne zatwierdzą umowę, co powinno nastąpić do końca pierwszej połowy tego roku. Rheinmetall Defence przejmie 55% udziałów w lądowej części BAE Systems UK (BAE Systems Land UK), zaś Brytyjczycy zatrzymają ich 45%. Siedziba spółki zostanie ulokowana w zakładach BAE Systems w Telford. W zamierzeniu firm-matek nowa spółka ma być europejskim liderem w zakresie produkcji, rozwoju i wsparcia wozów bojowych i pojazdów wojskowych. Bazą do współpracy będą już realizowane przez Rheinmetall Defence na Wyspach Brytyjskich przedsięwzięcia, do czego w minionych latach powołano firmy Rheinmetall Defence UK (RD UK) i Rheinmetall MAN Military Vehicles UK (RMMV UK), ale także perspektywiczne projekty, jak chociażby program modernizacyjny Challenger 2 LEP (WiT 5/2016, 10/2018) czy rodziny nowych pojazdów opancerzonych piechoty MIV (Mechanised Infantry Vehicle).

Dotychczasowa współpraca

Niemieckie, czy też kontrolowane przez kapitał niemiecki, firmy już od kilku lat biorą udział w wyposażaniu żołnierzy brytyjskich wojsk lądowych. British Army użytkuje np. dużą liczbę ciężarówek MAN serii SX i HX. 13 października 2004 r. DPA (Defence Procurement Agency) podpisała z firmą MAN ERF UK Ltd., spółką-córką MAN Nutzfahrzeuge AG, kontrakt o wartości 1 mld GBP, na mocy którego firma miała dostarczyć 5165 ciężarówek, 69 przyczep i 1098 kompletów opancerzenia do kabin. Wśród pojazdów rodziny HX były wersje: sześciotonowa 4×4, dziewięciotonowa 6×6 i piętnastotonowa 8×8, kołowe wozy zabezpieczenia technicznego i cysterny. Dostawy rozpoczęto w 2007 r. Umowa obejmowała także opcję, w ramach której Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii (MoD) mogło zakupić dalszych 2250 pojazdów. Opcja ta została zrealizowana. Porażkę rodzimego konsorcjum LDV (a także amerykańskiej firmy Oshkosh Defense) osłodziła bogata oferta współpracy. Umowa dała pracę wielu Brytyjczykom, m.in. w fabryce w Middlewich w Cheshire, która wraz z 15 brytyjskimi podwykonawcami zrealizowała ok. 50% prac przy wykonaniu kontraktu. Wkrótce po dostawach pierwszych aut trafiły one na misje w Iraku i w Afganistanie, gdzie potwierdziły swoje wysokie walory użytkowe. Od 2010 r. odpowiedzialność za realizację tego kontraktu przejęło joint venture utworzone przez MAN Nutzfahrzeuge AG i Rheinmetall AG – Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH.
Innym przykładem obecności na rynku brytyjskim jest udział Rheinmetall Defence w programie wozu rozpoznawczego Scout SV, pozostałości programu FRES. Pojazdy te, będące pierwszym seryjnie produkowanym wariantem bwp GDELS ASCOD 2, otrzymują wieżę konstrukcji Lockheed Martin UK, przy której rozwoju i produkcji uczestniczy niemiecki koncern. 3 sierpnia 2015 r. niemiecka firma zawarła z Lockheed Martinem kontrakt o wartości 130 mln EUR dotyczący produkcji 245 skorup wież i tyluż jarzm armat 40 mm CTA. Ich finalny montaż i wyposażanie prowadzone są w zakładach w Ampthill, należących do Lockheed Martin UK.
Kolejnym przedsięwzięciem z udziałem niemieckich podmiotów była modernizacja w latach 2001–2006 200 000 brytyjskich 5,56 mm karabinków automatycznych L85A1 i ręcznych karabinków maszynowych L86A1 do standardu A2, realizowana przez firmę Heckler & Koch, a dokładniej przez jego spółkę zależną NSAF Ltd. (Notthingham Small Arms Factory) [Trzeba jednak zaznaczyć, że w latach 1991–2002 Heckler & Koch był w brytyjskich rękach, gdyż wchodził w skład Royal Ordnance, części British Aerospace, której spadkobiercą jest BAE Systems; od 2002 r. HK jest własnością niemieckiego inwestora Andreasa Heeschena – przyp. red.]. W 2016 r. ogłoszono prowadzenie negocjacji z NSAF na temat kolejnego etapu prac modernizacyjnych broni produkcji HK używanej przez brytyjskie siły zbrojne. W efekcie umów zawartych w 2017 r. modernizacji do standardu A3 poddano 5000 karabinków L85A2, ale na większe zamówienie przyszło poczekać do 28 października 2018 r. Zawarty tego dnia kontrakt o wartości 75 mln GBP dotyczy modernizacji 44 000 L85A2 do standardu A3. Prace mają zająć 4–5 lat. NSAF ponadto dostarcza części zamienne, usługi serwisowe i wyposażenie dodatkowe do broni strzeleckiej produkcji HK używanej na Wyspach Brytyjskich (9 mm pistolety maszynowe rodziny MP5, 4,6 mm pistolety MP7-SF, 7,62 mm karabiny G3KA4/L100A1/A2 i 5,56 mm karabinki HK53A3/L101A1/A2 czy 40-milimetrowe granatniki jednostrzałowe AG-C – L17A1/A2).

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc