Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

ADEX 2021. Nowości programu K2

Podczas wystawy ADEX 2021 zaprezentowano czołg K2NO, oferowany Wojskom Lądowym Królestwa Norwegii. Fot. Hyunmin Park.

Podczas salonu przemysłu obronnego ADEX 2021, który odbył się w Seulu w dniach 19-23 października, koncern Hyundai Rotem zaprezentował kilka nowości związanych z programem czołgu podstawowego K2. Były one związane zarówno z eksportem, jak i rozwojem rodzimych zdolności przemysłowych.

W czołgach K2 od trzeciej serii produkcyjnej miał być instalowany power-pack z „narodową”skrzynią przekładniową EST15K, obecnie jednak wiadomo, że będzie ona gotowa do produkcji dopiero w 2023 r. Fot. Hyunmin Park.

Pierwszą i największą nowością był czołg K2NO w wersji oferowanej Wojskom Lądowym Królestwa Norwegii, gdzie południowokoreańska oferta rywalizuje z niemiecką (https://zbiam.pl/norwegia-planuje-zakup-czolgow-k2-lub-leopard-2a7v/). Podstawowe zmiany w stosunku do bazowego wozu to integracja systemu aktywnej ochrony pojazdu klasy hard-kill Rafael Trophy HV (https://zbiam.pl/rafael-trophy-jedyny-aktywny-system-samoobrony-pojazdu-sprawdzony-w-walce/) i zdalnie sterowanego stanowiska uzbrojenia Kongsberg Protector RS4 z 12,7 mm wkm. Trophy HV, obok instalacji reaktywnego pancerza dodatkowego, ma zwiększyć znacząco przeżywalność wozu na polu walki, uznawaną za niedostateczną. Druga zmiana wydaje się być podkreśleniem aspektu współpracy przemysłowej oferty południowokoreańskiej (https://zbiam.pl/koreanska-pancerna-oferta-dla-norwegii/), podobny cel wydaje się mieć możliwość wykorzystania 120 mm amunicji produkcji norweskiej firmy Nammo czy systemu zarządzania polem walki produkcji Kongsberg Defence & Aerospace. W wozie wprowadzono też drobniejsze zmiany, które mają przystosować go do operowania w arktycznym klimacie. Ergonomię załogi ma poprawiać zmodyfikowany podgrzewacz o większej mocy. Według przedstawicieli Hyundai Rotem, producenta K2, K2NO ma przejść testy w Norwegii na początku przyszłego roku.

Ponadto południowokoreańska firma S&T Dynamix zaprezentowała power-pack z automatyczną skrzynią przekładniową EST15K (współpracuje ona z montowanymi w K2 od drugiej serii produkcyjnej silnikami Doosan DV27K o mocy 1103 kW/1500 KM). Z powodu problemów trapiących EST15K (https://zbiam.pl/problemy-z-poludniowokoreanska-skrzynia-biegow-do-czolgu-k2/) konieczne było zastosowanie niemieckiego odpowiednika nawet w wozach trzeciej serii produkcyjnej (https://zbiam.pl/umowa-na-zakup-kolejnych-czolgow-k2-dla-wojsk-ladowych-republiki-korei/). Jest ona jednak, jak deklarują przedstawiciele producenta, stale rozwijana i ma być gotowa do produkcji w 2023 r. W miarę jej rozwoju zwiększa się też udział podzespołów lokalnej produkcji ‒ obecnie sięgać ma 98%.

Autor: Hyunmin Park

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

One comment on “ADEX 2021. Nowości programu K2”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc