Zaloguj

ADEX 2021. Nowości programu K2

Podczas wystawy ADEX 2021 zaprezentowano czołg K2NO, oferowany Wojskom Lądowym Królestwa Norwegii. Fot. Hyunmin Park.

Podczas salonu przemysłu obronnego ADEX 2021, który odbył się w Seulu w dniach 19-23 października, koncern Hyundai Rotem zaprezentował kilka nowości związanych z programem czołgu podstawowego K2. Były one związane zarówno z eksportem, jak i rozwojem rodzimych zdolności przemysłowych.

W czołgach K2 od trzeciej serii produkcyjnej miał być instalowany power-pack z „narodową”skrzynią przekładniową EST15K, obecnie jednak wiadomo, że będzie ona gotowa do produkcji dopiero w 2023 r. Fot. Hyunmin Park.

Pierwszą i największą nowością był czołg K2NO w wersji oferowanej Wojskom Lądowym Królestwa Norwegii, gdzie południowokoreańska oferta rywalizuje z niemiecką (https://zbiam.pl/norwegia-planuje-zakup-czolgow-k2-lub-leopard-2a7v/). Podstawowe zmiany w stosunku do bazowego wozu to integracja systemu aktywnej ochrony pojazdu klasy hard-kill Rafael Trophy HV (https://zbiam.pl/rafael-trophy-jedyny-aktywny-system-samoobrony-pojazdu-sprawdzony-w-walce/) i zdalnie sterowanego stanowiska uzbrojenia Kongsberg Protector RS4 z 12,7 mm wkm. Trophy HV, obok instalacji reaktywnego pancerza dodatkowego, ma zwiększyć znacząco przeżywalność wozu na polu walki, uznawaną za niedostateczną. Druga zmiana wydaje się być podkreśleniem aspektu współpracy przemysłowej oferty południowokoreańskiej (https://zbiam.pl/koreanska-pancerna-oferta-dla-norwegii/), podobny cel wydaje się mieć możliwość wykorzystania 120 mm amunicji produkcji norweskiej firmy Nammo czy systemu zarządzania polem walki produkcji Kongsberg Defence & Aerospace. W wozie wprowadzono też drobniejsze zmiany, które mają przystosować go do operowania w arktycznym klimacie. Ergonomię załogi ma poprawiać zmodyfikowany podgrzewacz o większej mocy. Według przedstawicieli Hyundai Rotem, producenta K2, K2NO ma przejść testy w Norwegii na początku przyszłego roku.

Ponadto południowokoreańska firma S&T Dynamix zaprezentowała power-pack z automatyczną skrzynią przekładniową EST15K (współpracuje ona z montowanymi w K2 od drugiej serii produkcyjnej silnikami Doosan DV27K o mocy 1103 kW/1500 KM). Z powodu problemów trapiących EST15K (https://zbiam.pl/problemy-z-poludniowokoreanska-skrzynia-biegow-do-czolgu-k2/) konieczne było zastosowanie niemieckiego odpowiednika nawet w wozach trzeciej serii produkcyjnej (https://zbiam.pl/umowa-na-zakup-kolejnych-czolgow-k2-dla-wojsk-ladowych-republiki-korei/). Jest ona jednak, jak deklarują przedstawiciele producenta, stale rozwijana i ma być gotowa do produkcji w 2023 r. W miarę jej rozwoju zwiększa się też udział podzespołów lokalnej produkcji ‒ obecnie sięgać ma 98%.

Autor: Hyunmin Park

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “ADEX 2021. Nowości programu K2”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc