×

Zapisz się do naszego new­slet­tera

Wybierz listę(y):

UZYSKAJ DOSTĘP DO SWOJEGO KONTA

ZAPOMNIAŁEŚ HASŁA?

ZAPOMNIAŁEŚ HASŁA?

AAH, CHWILA, PRZYPOMNIAŁEM SOBIE!
  • ZALOGUJ
  • NEWSLETTER

Wydawnictwo militarne ZBIAM

Wydawnictwo militarne ZBIAM


Email: office(at)zbiam.pl

Zespół Badań i Analiz Militarnych

ul. Anieli Krzywoń 2/155
01-391 Warszawa

BIURO: ul. Bagatela 10 lok. 19
00-585 Warszawa

Mapy google
  • O NAS
  • NASZE WYDAWNICTWA
    • Wojsko i Technika
    • Lotnictwo Aviation International
    • Morze
    • Wojsko i Technika – Historia
  • ARTYKUŁY
    • Wojska lądowe
      • Wozy bojowe
      • Artyleria lądowa
      • Radiolokacja
      • Dowodzenie i łącz­ność
      • Przemysł zbro­je­niowy
    • Siły powietrzne
      • Samoloty i śmi­głowce
      • Bezzałogowce
      • Uzbrojenie lot­ni­cze
      • Kosmos
      • Przemysł lot­ni­czy
    • Marynarka wojenna
      • Okręty współ­cze­sne
      • Okręty histo­ryczne
      • Statki i żaglowce
      • Muzea i podróże
      • Starcia mor­skie
    • Historia i poli­tyka
      • Historia uzbro­je­nia
      • Wojny i kon­flikty
      • Współczesne pole walki
      • Bezpieczeństwo
      • Polski prze­mysł obronny
  • E-WYDANIA
  • SKLEP
    • Regulamin
    • Polityka pry­wat­no­ści
    • Konto
  • PRENUMERATA
    • Prenumerata kra­jowa
    • Subscription
  • KONTAKT
  • KOSZYK
    Koszyk jest pusty.

Co po SH-2G Super Seasprite?

Autor: Łukasz Pacholski / czwartek, 07 Czerwiec 2018 / W kategorii: Aktualności

7 czerwca Inspektorat Uzbrojenia poin­for­mo­wał Redakcję odno­śnie kwe­stii przy­szło­ści floty śmi­głow­ców zwal­cza­nia okrę­tów pod­wod­nych Kaman SH-2G Super Seasprite eks­plo­ato­wa­nych przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej.

10 maja wice­mi­ni­ster Wojciech Skurkiewicz poin­for­mo­wał w Sejmie, że jed­nym z prio­ry­te­tów jest wymiana pokła­do­wych Kaman SH-2G Super Seasprite – jedy­nych wiro­pła­tów pro­duk­cji zachod­niej, które obec­nie są eks­plo­ato­wane w Wojsku Polskim. Powodem tego kroku jest zakoń­cze­nie pro­gramu wspar­cia eks­plo­ata­cji powyż­szego typu śmi­głow­ców przez Departament Obrony. Zgodnie z infor­ma­cją, udzie­loną Redakcji przez Inspektorat Uzbrojenia, pro­gram wspar­cia SH-2G w Polsce odbywa się poprzez dwie umowy FMS, które reali­zuje sys­tem logi­styczny ame­ry­kań­skiego lot­nic­twa mor­skiego. Pierwsza z nich doty­czy wspar­cia zaopa­trze­nio­wego, a druga wspar­cia tech­nicz­nego.

Obok pro­gramu FMS, Ministerstwo Obrony Narodowej pró­buje reali­zo­wać część prac samo­dziel­nie – są one zle­cane m.in. Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 1 S.A. oraz Proatv-Anna Zezyk (ser­wis sil­ni­ków T700-GE-401, które w latach 2018 – 20 ma kosz­to­wać 16,2 mln zło­tych brutto).

Zakończenie pro­gramu wspar­cia eks­plo­ata­cji poszcze­gól­nych typów uzbro­je­nia przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych nie jest niczym nowym i wynika z zaprze­sta­nia eko­no­micz­nego sensu pro­jektu. W ostat­nich mie­sią­cach gło­śnym przy­kła­dem jest choćby zapo­wie­dziany na naj­bliż­sze lata koniec pro­gramu wspar­cia eks­plo­ata­cji śmi­głow­ców sztur­mo­wych Boeing AH-64A/D Apache. To zaś wymu­sza na użyt­kow­ni­kach decy­zje co dalej – m.in. Holandia i Wielka Brytania już zde­cy­do­wały się na zastą­pie­nie swo­ich Apache na nowe AH-64E Guardian, któ­rych wspar­cie ma być reali­zo­wane przy­naj­mniej do 2050 roku.

Wycofanie powyż­szych śmi­głow­ców otwiera drogę do zakupu nowych wiro­pła­tów tej klasy. Niestety ich zakup będzie zwią­zany z potrzebą dosto­so­wa­nia fre­gat typu Oliver Hazard Perry posia­da­nych przez Marynarkę Wojenną. Wśród, poten­cjal­nych, kon­struk­cji można wymie­nić AW159 Wildcat, AS565 Panther czy MH-60R Seahawk. Dodatkowo, nie można wyklu­czyć, poja­wie­nia się oferty na prze­ję­cie śmi­głow­ców uży­wa­nych, m.in. z Australii czy Stanów Zjednoczonych (SH-60B Seahawk).

(ŁP) Foto: Łukasz Pacholski
Tagi: Brygada Lotnictwa MW, Kaman, Seasprite, SH-2G

Zobacz także...

USS Michael Monsoor w służ­bie
Specjalne G550 dla Australii
WB Group uho­no­ro­wana nagrodą maga­zynu Wojsko i Technika

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AKTUALNOŚCI

  • AW119 dla Izraela

    14 lutego Ministerstwo Obrony Izraela poinformo...
  • Pierwsza część KF-X

    15 lutego w zakładach koncernu KAI odbyła się u...
  • Rafale odpa­lają Meteora

    14 lutego francuskie ministerstwo sił zbrojnych...
  • Pierwsze M-346 tra­fiły do IFTS

    15 lutego koncern Leonardo poinformował, że pie...
  • Gowindy dla Argentyny

    14 lutego koncern Naval Group poinformował o ro...
  • Ponad 100 F-35A Block 2B/3i nie nadaje sie do zadan bojowych. Ich modernizacje do wersji Block 3F/4 uznano za nieoplacalna.

    Początek nego­cja­cji w spra­wie wie­lo­let­niej umowy na F-35

    13 lutego Departament Obrony Stanów Zjednoczony...
  • Tury dla Policji

    13 lutego Komenda Główna Policji poinformowała ...
  • Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z umową na wozy dowo­dze­nia dla stra­ża­ków

    14 lutego Straż Pożarna poinformowała o rozstrz...
  • Jeśli okręt pod­wodny, to jaki i dla­czego? Analiza eks­perta WIIS

    W swoim naj­now­szym tek­ście dla Warszawskiego...
  • Jednostki napę­dowe dla Namerów

    13 lutego Departament Stanu poinformował o wyda...
  • Zobacz nasze profile na Facebooku:

Copyright © 2018 Zespół Badań i Analiz Militarnych

TOP