Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zamówiono kolejną partię amerykańskich Chartów Oceanów

USS Jack H. Lucas (DDG 125) prototypowa jednostka najnowszej odmiany niszczycieli typoszeregu Flight III po przekazaniu US Navy. Fot. HII

1 sierpnia dwa największe amerykańskie koncerny stoczniowe, Huntington Ingalls Industries Ingalls Shipbuilding Division (HII Ingalls) oraz General Dynamics Bath Iron Works (GD BIW) podpisały z US Navy wieloletnią umowę na budowę niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke.

Umowa zakłada budowę łącznie dziewięciu okrętów w latach finansowych (FY) 2023 – 2027 przy czym sześć zbudowanych zostanie w HII a kolejne trzy w GD BIW. Dodatkowo umowy posiadają klauzulę umożliwiającą zwiększenie zamówienia o kolejne okręty. Tak duże zlecenie umożliwi z jednej strony utrzymanie linii produkcyjnej okrętów stanowiących rdzeń amerykańskiej floty wraz z wyszkoloną kadrą ale i zapewni znaczne oszczędności finansowe. Oszacowano że przy budowie takiej liczby okrętów oszczędności osiągną wartość ok. 830 mln USD.

Wszystkie te okręty zbudowane zostaną w najnowszej ich odmianie znanej jako Flight III. Pierwszym niszczycielem tej transzy jest przekazany US Navy 30 czerwca 2023 roku Jack H. Lucas (DDG 125, Pierwszy niszczyciel typu Arleigh Burke Flight III dostarczony US Navy/ZBiAM.pl). Obecnie w stoczni HII w Pascagouli w stanie Missisipi w różnej fazie znajdują się kolejne cztery okręty tego typu, tj. Ted Stevens (DDG 128), którego chrzest zaplanowany jest na bieżący miesiąc, a także Jeremiah Denton (DDG 129), George M. Neal (DDG 131) oraz Sam Nunn (DDG 133). Z kolei w stoczni Bath Iron Works w miejscowości Bath w stanie Maine w budowie znajduje się sześć niszczycieli w tym trzy należące do odmiany Flight IIA Technology Insertion (TI) będącej przejściową pomiędzy Flight II i Flight III, tj.: John Basilone (DDG 122), Harvey C. Barnum Jr. (DDG 124, zwodowany 29 lipca Nowy Arleigh Burke ochrzczony/ZBiAM.pl)  i Patrick Gallagher (DDG 127), a także trzy w odmianie Flight III, tj.: Louis H. Wilson Jr. (DDG 126), William Charette (DDG 130) oraz Quentin Walsh (DDG 132).

3 sierpnia z kolei Zarząd ds. Walki Nawodnej dowództwa US Navy (OPNAV N96) zatwierdził decyzję o przedłużeniu resursów czterech najstarszych okrętów tego typu należących do typoszeregu Flight IA. Stacjonujący w Norfolk Ramage (DDG 61), oraz bazujący w Yokosuce USS Benfold (DDG 65) będą służyć o pięć lat dłużej odpowiednio do 2035 oraz 2036 roku (oba będą miały wówczas przesłużone po 40 lat). Z kolei Mitcher (DDG 57) z Norfolk oraz Milius (DDG 69) opuszczą bandery cztery lata później niż początkowo planowano - w 2034 i  2035 roku (odpowiednio 40 i 39 lat służby). Jest to już kolejne tego typu działanie mające na celu wydłużenie czasu eksploatacji okrętów tego typu powyżej zakładanych 35 lat. W marcu bieżącego roku o cztery lata (do 2031 roku) przedłużono resurs prototypowemu Arleigh Burke (DDG 51) typoszeregu Flight I (Arleigh Burke posłuży kolejne pięć lat/ZBiAM.pl).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc