Zaloguj

W Gdyni rozpoczęto budowę najnowocześniejszego okrętu przeciwminowego

Wizja systemu MCM dla Belgii i Holandii. Fot. Belgium Naval & Robotics

18 lipca w stoczni CRIST w Gdyni rozpoczęto cięcie arkuszy blach stalowych do budowy pierwszego z dwunastu okrętów przeicwminowych-matek do transportu najnowocześniejszych systemów przeciwminowych świata, zamówionych przez siły morskie Królestwa Belgii i Królestwa Niderlandów.

W gdyńskiej stoczni CRIST S.A. powstaną półfabrykaty do produkcji sekcji zamówione przez francuską stocznię Chantiers Piriou z Concarneau. Zakład ten występuje z kolei jako podwykonawca konsorcjum celowego Belgium Naval & Robotics, które wygrało przetarg na dostawę dwunastu kompletów systemów przeciwminowych dla belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiego Koninklijke Marine - po sześć dla każdej z flot.

Jest to program modernizacji morskich sił przeciwminowych (MCM) Belgii i Holandii, któremu na mocy bilateralnej umowy przewodzi Bruksela. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, 15 marca 2019 roku, Belgium Naval & Robotics utworzone przez Naval Group i ECA Group zawarło kontrakt w Ministerstwem Obrony Belgii na 12 kompletów systemów MCM dla obu flot. Stocznia Piriou, tworząca z Naval Group konsorcjum Kership, zbuduje z dostarczonych od podwykonawców sekcji i bloków 12 okrętów-matek (bazowców) transportujących kilkuwarstwowe systemy do poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia min wszelkiego rodzaju. Nie jest jasne, czy CRIST będzie jedynym podwykonawcą. Możliwe, że materiały do budowy części okrętów powstaną w Belgi i/lub Holandii. Podwykonawstwo dotyczy prawdopodobnie siedmiu z 12 okrętów - w tym zakresie Kership ma dowolność w doborze kooperantów. Do tej pory CRIST i Piriou współpracowały niejednokrotnie. Gdyński zakład dostarczał bloki kadłubowe i nieukończone jednostki do Francji. Co najmniej dwukrotnie dotyczyło to zamówień obronnych: okrętu wielozadaniowego D’Entrecasteau (A621) typu B2M (Bâtiment multi-mission) i patrolowca arktycznego L’Astrolabe (P800). W obu przypadkach w Polsce powstały niekompletne jednostki.

W skład każdego z 12 systemów wejdzie bazowiec, będący jedynie „transportowcem” podsystemu MCM. Jego platforma nie będzie więc wykonana w tak surowym reżimie stealth (ograniczenie sygnatur magnetycznej i akustycznej), jak konwencjonalne niszczyciele min, ponieważ z założenia nie ma poruszać się na akwenie zagrożonym. Jego wstępne rozpoznanie i ocenę podwodnego niebezpieczeństwa zapewnią liczne pojazdy na- i podwodne oraz powietrzne, działające w awangardzie i transportowane właśnie okrętami-matkami. Utworzą one „zestaw narzędzi” (toolbox) MCM. W ich skład wejdą: autonomiczne pojazdy podwodne ECA A18-M z sonarami UMISAS, wykorzystującymi interferometryczną aperturę syntetyczną (synthetic aperture sonars, InSAS), przeznaczone do wstępnego wykrywania min; zdalnie sterowane pojazdy do identyfikacji obiektów niebezpiecznych ECA Seascan Mk 2 i ich neutralizacji ECA K-Ster; kutry bezzałogowe ECA Inspector 90 do transportu w rejon niebezpieczny aparatów podwodnych, skonteneryzowane stanowisko dowodzenia C2 z konsolami operatorskimi do planowania i kierowania misjami rMCM, systemy zarządzania walką minową UMISOFT (od ECA Group, powiązany z C2) i SMMD (od Naval Group, powiązany z okrętami), system wodowania i wybierania kutrów z okrętów, system wodowania i wybierania bezzałogowców podwodnych z kutrów bezzałogowych oraz wyposażenie pomocnicze, obejmujące serwis, kontenery i pojemniki transportowe, części zamienne i narzędzia specjalistyczne. Ponadto toolbox obejmie śmigłowce bezzałogowe UAV Skeldar V-200, których zadaniem będzie dozór z powietrza i wykrywanie min dryfujących oraz innych niebezpieczeństw na powierzchni przez zespołem MCM.

Okrety-matki będą miały ponad 80 m długości i wyporność 2800 ton. Pierwszy bazowiec, którego budowę rozpoczęto w Gdyni, powinien wejść do służby w Marinecomponent w 2024 roku.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

10 comments on “W Gdyni rozpoczęto budowę najnowocześniejszego okrętu przeciwminowego”

  1. Potrafimy coś dobrze i w konkurencyjny sposób zrobić, szkoda że zamiast dwóch brygad Abramsów, 23 mld nie poszły na European Corvette Patrol korwety dla połowy Europy i dla nas w wersji ZOP, nie piszcie proszę że patlowych korwet nie potrzebujemy bo francuskie są patrolowe, a greckie stricte bojowe, modułowość to dziś norma.Jeden ruch odbudowuje PMW i przemysł stoczniowy.

  2. Zgadzam się panie Ślązak- mamy zdolnych specjalistów a miliardy złotych zamiast wydawać pospiesznie za granicę można lepiej ulokować w Polsce i tworzyć własny potencjał tak w branży stoczniowej jak i w pozostałych działach zbrojeniówki. Warunkiem są jednak odważne działania decydentów, odpowiedni nadzór i zarządzanie a wyniki odbudowy przemysłu mogą być imponujące z wielką korzyścią dla polskiej gospodarki i bezpieczeństwa na długie lata.

  3. Zgadzam się w pełni z komentarzem ślązaka oraz z komentarzem amx.pl !!! Polski przemysł ma potencjał ale o niego trzeba dbać na co dzień a nie od wyborów do wyborów ! Oczywiście zakupy za granicą są czasem konieczne ale należy też dbać o zachowanie potencjału polskiego przemysłu nie może być tak że cała kasa jest transferowa tylko i wyłącznie za granicę.

  4. Po co nam okręty przeciwminowe? Ktoś może podłożyć w tym jeziorze-morzu miny? Serio? Kto? Szwedzi? No bez jaj.
    Nie mamy okrętów podwodnych, może te pieniądze warto byłoby zainwestować w podwodniaków a nie wysyłać ich na ryzykowna misje jaka jest zanurzenie na peryskopowa naszym chyba jedynym "u-bootem"
    Druga sprawa na co nam tyle ciężkich czołgow jakim są abramsy? Ok siła ognia na otwartym terenie i ruskie sra w gacie ale manewrowość tych czołgów nie wiem czy na coś się zda. Rząd Polski zachowuje się jak dzieci we mgle.
    Porażka i żenuuuua

  5. Stawiacze min to nie ten wiek proszę was.teraz przy takiej technice wojny zanim postawicie miny to kapitulacja będzie podpisaną.

  6. Nasza armia wygląda najlepiej na animacjach komputerowych. Co to nie długo będziemy mieć. Nowe samoloty,czołgi,okręty jak to nasz prezydent powiedział NISZCZYCIELE 🧐. To wszystko w przyszłości, a ruski coraz więcej brygad na polskim i ukraińskim pograniczu. Zastanawiam się dlaczego tam są, przypadek?

  7. Nasze "budowanie" statków ograniczy się do pospawania blach i wykonania kadłuba. Całą resztę zrobią kompetentni specjaliści w swoich stoczniach.

  8. Putin co ty bredzisz kolego ...Obecnie nie trzeba używać stawiaczy min w XXI w to ocręty podwodne jak typ 212 lub Scorpene mogą stawiać stawiać miny ...Te okręty które zamówili Belgia I Niderlandy to przykład jak można w prosty sposób zamówić okręty bazowe i sterowane teały przeciw miowe. W Polsce taką rolę mogły by pełnić patrolowce Czapla wyposażone w system kijanka...

  9. Belgia ma 64 km linii brzegowej i zamawia 6 okrętów przeciwminowych, a Polska mająca 843 km nie potrafi od wielu lat zbudować nawet trzech... to jak to jest? Na zamówoenie zagraniczne potrafimy machnac 12 sztuk kadłuba a własne ślimaczymy latami?

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc