Zaloguj

Francusko-brytyjski system przeciwminowy MMCM skierowany do produkcji

Kuter bezzałogowy C-Sweep z holowanym sonarem bocznym Thales TSAM. Fot. Tomasz Grotnik

Agencja Wyposażenia Obronnego i Wsparcia Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa podpisała wstępny kontrakt produkcyjny ze spółką Thales UK, reprezentującą francusko-brytyjskie konsorcjum realizujące program przyszłościowego systemu walki przeciwminowej MMCM.


W efekcie udanej fazy demonstracyjnej systemu MMCM (Maritime Mine Counter Measures, pol. morski system przeciwminowy), za 184 mln GBP agencja Defence Equipment & Support zakupiła trzy kompletne zestawy, każdy składający się z mobilnego centrum dowodzenia C2, bezzałogowego kutra nawodnego, sonaru holowanego oraz bezzałogowców podwodnych do poszukiwania, klasyfikacji i identyfikacji min (określanych jako „toolbox”, czyli zestaw narzędzi). Produkcja wspomnianych elementów będzie prowadzona w zakładach Thalesa w Templecombe (Somerset) i Plymouth, a także w L3 Harris w Portsmouth, Stonehaven w Aberdeen i Alba Ultrasound w Glasgow. Kontrakt główny na dostawy seryjnych zestawów systemów MMCM zostanie zawarty w imieniu obu resortów obrony przez OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, pol. Organizacja jednoczącej współpracy w dziedzinie uzbrojenia), występującą jako instytucja zarządzająca kontraktująca.



Pierwszy komplet ma być przekazy Royal Navy do dalszych testów w drugiej połowie 2022 r. Ich celem będzie ewaluacja operacyjna, zanim MMCM trafi do eksploatacji linowej w Królewskiej Marynarce Wojennej. Potencjalnie zastąpi w niej ostatnie konwencjonalne niszczyciele min typów Hunt i Sandown, jednak kwestia ta nie jest jeszcze przesądzona.
Także francuska część MMCM, znana jako SLAMF (Système de lutte anti-mines futur, pol. system przeciwminowy przyszłości), przeszła do dalszej fazy rozwoju. 27 października paryskie Ministerstwo Sił Zbrojnych zaaprobowało do realizacji program SLAMF. W przypadku Marine nationale, system bezzałogowy miałby wyprzeć z linii niszczyciele min typu Tripartite (Éridan), tendry nurków-minerów typu Vulcain i holowniki sonarów bocznych typu Antarès.



Choć koncepcja użycia pojazdów bezzałogowych do poszukiwania i niszczenia min jest tożsama z MMCM, wariant francuski będzie się różnił konfiguracją. Obejmie ona okręty-matki (bazowce) dużej wyporności (nawet 4000 ton, podobnie jak w realizowanym obecnie programie belgijsko-holenderskim) do transportu „toolboksów”, nowe tendry nurków-minerów (założono więc, że wystąpią sytuacje, w których udział specjalistów będzie niezbędny) i oczywiście bezzałogowce nawodne i podwodne.



Obecnie Belgia, Holandia, Francja i Wielka Brytania, kraje dysponujące flotami o dużym doświadczeniu w zwalczaniu min morskich i będące pionierami użycia niszczycieli min, ponownie wytyczają drogę w rozwoju „morskich saperów”. Jednak dopiero kompletne testy w pełni funkcjonalnego systemu opartego na bezzałogowcach wykażą, czy możliwa jest całkowita rezygnacja ze specjalizowanych okrętów przeciwminowych.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc