Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

USAF planują redukcję floty F-15E Strike Eagle

US Air Force przewidują, że samoloty myśliwsko-bombowe F-15E, razem z myśliwskimi F-15EX, będą w kolejnych dekadach stanowić trzon komponentu 4. generacji amerykańskiego, taktycznego lotnictwa bojowego. Fot. USAF

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) planują zredukować swoją flotę samolotów myśliwsko-bombowych typu McDonnell Douglas (obecnie: Boeing) F-15E Strike Eagle.

Siły powietrzne posiadają 218 samolotów F-15E. Znajdują się one w wyposażeniu m.in. trzech liniowych skrzydeł myśliwskich bazujących w: Syemour Johnson AFB w Karolinie Północnej (4th Fighter Wing), Mountain Home AFB w Idaho (366th Fighter Wing) oraz brytyjskiej bazie RAF Lakenheath (48th Fighter Wing). F-15E rozpoczęły wchodzić do służby w 1988 r. Do 2001 r. USAF odebrały łącznie 236 egzemplarzy. Obecnie średnia wieku F-15E wynosi ponad 30 lat.

W poprzednich latach dowództwo USAF rozważało co najwyżej, zastąpienie części najbardziej wyeksploatowanych egzemplarzy F-15E, nowymi myśliwcami wielozadaniowymi typu Boeing F-15EX Eagle II. Według opublikowanych w maju br. dokumentów budżetowych departamentu obrony dotyczących przyszłej struktury sił powietrznych wynika, że USAF chciałyby pozostawić w służbie jedynie 99 F-15E, a resztę samolotów całkowicie wycofać. Plany te potwierdził 11 lipca br. szef sztabu USAF Gen. Charles Q. Brown, podczas przesłuchania przed senacką komisją ds. sił zbrojnych. Redukcja floty miałaby zostać zrealizowana do roku 2028.

Liczba 99 egzemplarzy F-15E, które USAF chciałyby zachować, nie jest przypadkowa. Są to najmłodsze egzemplarze, które zostały wyposażone w silniki Pratt & Whitney F100-PW-229 – zmodernizowaną wersję montowanych pierwotnie w F-15E jednostek napędowych F100-PW-220. F100-PW-229 są też mocniejsze, gdyż generują maksymalny ciąg z dopalaniem rzędu 129,7 kN, w porównaniu z F100-PW-220, których maksymalny ciąg z dopalaniem wynosi 105,7 kN.

Pomimo planu zmniejszenia liczby F-15E, siły powietrzne kontynuują ich modernizację. W 2024 r. ma zakończyć się program instalacji we flocie F-15E radarów pokładowych z aktywną matrycą skanowania fazowego (AESA) typu Raytheon APG-82(V)1. Koncern Boeing finalizuje też program instalacji w F-15E (oraz myśliwcach F-15C) nowych komputerów pokładowych typu ADCP II (Advanced Display Core Processor II). W lipcu 2022 r. siły powietrzne rozpoczęły program instalacji w pierwszych 43 egzemplarzach F-15E nowych pasywno-aktywnych systemów zakłócania elektronicznego, ostrzegania i przeciwdziałania zagrożeniom typu AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System) firmy BAE Systems. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) dla F-15E z systemem EPAWSS planowane jest w roku 2025. Według pierwotnych założeń, system EPAWSS miały otrzymać całą flota F-15E. Ze względu na koszty tego programu, USAF nie ukrywają, że wyposażenie w EPAWSS tylko 99 planowanych do pozostawienia egzemplarzy pozwoli na znaczne ograniczenie wydatków. USAF wolałyby mieć mniejszą o ponad połowę flotę F-15E i jednocześnie zabezpieczone fundusze na ich dalszą eksploatację oraz modernizację.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc