Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Turkmenistan przezbraja lotnictwo w zachodnie samoloty?

Jeden z dwóch EMB-314 Super Tucano przygotowanych do lotu dostawczego, najprawdopodobniej do Turkmenistanu. Fot. Scramble

8 grudnia miłośnicy lotnictwa we Włoszech oraz Brazylii upublicznili zdjęcia samolotów wojskowych, które są przygotowywane do lotów dostawczych do użytkownika - w obu przypadkach maszyny nie mają jawnych znaków przynależności państwowej, jednak wszystko na to wskazuje, że trafią do sił zbrojnych Turkmenistanu.


W przypadku Brazylii mowa o parze turbośmigłowcych samolotów szkolno-bojowych Embraer EMB-314 Super Tucano. Samoloty zostały sfotografowane na lotnisku São José dos Campos przygotowane do lotu dostawczego z tymczasowymi rejestracjami PT-ZHI oraz PT-ZHJ. Według źródeł południowoamerykańskich odbiorcą będzie Turkmenistan, który zamówił “pewną liczbę” maszyn tego typu (nieoficjalnie mowa o sześciu egzemplarzach). Wiadomo, że w czerwcu 2019 roku miał miejsce cykl pokazów fabrycznego samolotu na terenie Turkmenistanu (najprawdopodobniej jego obecność była powiązana z prezentacją na paryskim Salonie Lotniczym i Kosmicznym).

W przypadku potwierdzenia, Turkmenistan stanie się pierwszym państwem byłego ZSRR, który zakupił brazylijskie samoloty szkolno-bojowe zdobywające cały czas popularność na świecie. W regionie centralnej Azji są już eksploatowane przez lotnictwo wojskowe Afganistanu.


Tego samego dnia we Włoszech upubliczniono zdjęcie lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan w docelowym malowaniu, jednak bez naniesionych znaków przynależności państwowej. Także w tym przypadku, analizując choćby zewnętrzną powłokę malarską, można wysnuć wniosek, że odbiorcą samolotu będzie Turkmenistan. Wiadomo, że Leonardo zaprezentował swoje wyroby władzom w Turkmenistanie (w połowie 2018 roku), a w maju bieżącego roku rząd we Włoszech upublicznił raport eksportu broni – w przypadku wymienionego państwa wiadomo, że licencja eksportowa opiewała na kwotę 446 mln euro i obejmowała także statki powietrzne. Od kilku miesięcy Turkmenistan jest wymieniany jako odbiorca sześciu samolotów M-346 Master, ale być może obok nich zamówiono także nieznaną liczbę C-27J Spartan. Oficjalnie jedynym klientem na Spartany jest Zambia, zamówiła dwa egzemplarze, jednak C-27J należące do tego państwa noszą szare malowanie.


reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Turkmenistan przezbraja lotnictwo w zachodnie samoloty?”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc