18 marca rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia, major Krzysztof Płatek, w odpowiedzi na pytania Zespołu Badań i Analiz Militarnych poinformował, że do postępowania przetargowego w sprawie zakupu bezzałogowych aparatów latających Albatros zgłosiło się sześciu oferentów.
Powyższa lista obejmuje: UMS Skeldar z Szwajcarii, WB Electronics S.A., Schiebel GmbH, Siltec Sp. z o.o. oraz dwa konsorcja: WSK PZL Świdnik S.A. wraz z Leonardo S.p.A. oraz Works 11 Sp. z o.o. wraz z Martin UAV.
Przetarg został uruchomiony 15 grudnia ubiegłego roku. W jego ramach Inspektorat Uzbrojenia planuje zakup dwóch zestawów bezzałogowych systemów klasy taktycznej krótkiego zasięgu pionowego startu i lądowania (w tym jeden w opcji). Głównym zadaniem Albatrosa ma być rozpoznanie sił przeciwnika nad morzem i linią brzegową, a także wsparcie operacji poszukiwawczo-ratowniczych. Z tego też względu maszyny mają otrzymać optoelektroniczną głowicę obserwacyjną, mieć możliwość użycia stacji radiolokacyjnej SAR (Synthetic Aperture Radar) oraz system łączności pozwalający na przekazywanie uzyskanych danych w czasie rzeczywistym. Szczegóły dotyczące przedmiotu zamówienia określone zostaną w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert wstępnych.
Według dostępnych informacji pojedyncza platforma o maksymalnej masie startowej do 200 kg może realizować wspomniane zadania. Obok zdolności do operacji z terenu przygodnego, platformy (według danych z dialogu technicznego) powinny umożliwiać działanie w warunkach panujących na okrętach dysponujących lądowiskami i infrastrukturą lotniczą, analogicznie jak załogowe śmigłowce pokładowe. Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje parą fregat typu Oliver Hazard Perry, które obok lądowisk mają także po dwa hangary do wiropłatów Kaman SH-2G Super Seasprite, natomiast certyfikowane lądowiska są też na korwecie patrolowej ORP Ślązak i okręcie dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał X. Czernicki. Ponadto okręty ratownicze OORP Piast i Lech oraz szkolny ORP Wodnik dysponują lądowiskami, służącymi głównie w ewakuacji osób i przekazywaniu ładunków śmigłowcem, które być może będą w stanie przyjąć aparat o wskazanej masie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Polskie firmy prywatne i państwowe posiadają razem potencjał aby zbudować taki bsl. Jedynie niektóre komponenty wyposażenia trzeba pozyskać od kooperantów zagranicznych.
To drobny mały przetarg bardzo by się te bsl przydały na okrętach MW, oby udało się go szybko sfinalizować.
Szkoda że na liście obok poważnych producentów znowu jakaś akwizycja.
a gdzie nasz IL-2 zaprojektowany i zbudowany za pieniądze podatnika?
Postał sobie na trawniku przed instytutem w Wa-wie, bo wojsko nie zamówiło, po czym znikł i teraz można już spokojnie zamawiać zagraniczne.
przepraszam; miało być:
ILX-27 : Kierownik projektu: mgr inż. Paweł Guła
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz WZL-1;
Przeznaczeniem BSR jest wsparcie działań wojsk lądowych, marynarki wojennej, straży granicznej w operacjach specjalnych prowadzonych w trudnym terenie góry, obszary zabudowane lub zagrożone ostrzałem przeciwnika. Bezzałogowy śmigłowiec jest bezpieczną alternatywą dla wykorzystania załogowych środków wsparcia lotniczego samolotów i śmigłowców. Sposób wykorzystania BSR uzależniony jest od rodzaju zabudowanych urządzeń i wyposażenia specjalistycznego (sensorów) o masie nie przekraczającej oferowanego udźwigu użytecznego.