Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Serbowie kupią samoloty Airbus C-295?

Serbowie, według doniesień medialnych, planują zakup dwóch samolotów Airbus C-295, które pozwolą na rozszerzenie możliwości wojskowego lotnictwa transportowego. Fot. Łukasz Pacholski

15 października media serbskie poinformowały, że resort obrony tego kraju planuje zakup dwóch lekkich samolotów transportowych Airbus C-295, które pozwolą na zastąpienie obecnie eksploatowanych maszyn tej klasy oraz rozbudowę potencjału wojskowego lotnictwa transportowego.

Powyższa decyzja zapadła w czasie pierwszego dnia Salonu Przemysłu Obronnego Partner 2021, który odbywał się w dniach 11-14 października w Belgradzie. Według upublicznionych informacji, podpisanie umowy (na zasadach międzyrządowych z Hiszpanią). Oferta tego państwa pokonała konkurencyjną pochodzącą z koncernu Leonardo, który promuje C-27J Spartan. Serbskie lotnictwo wojskowe dysponuje obecnie dwoma samolotami transportowymi – pojedynczymi egzemplarzami An-2 oraz An-26, które pilnie potrzebują wymiany. Jednocześnie Airbus staje się kluczowym, zachodnim, dostawcą sprzętu lotniczego – pierwszym sukcesem był kontrakt na dostawę wielozadaniowych śmigłowców H145M (co ciekawe rząd Serbii rozważa zakup kolejnej partii maszyn tego typu).

Dla programu C-295 ewentualny kontrakt w Serbii byłby sporym sukcesem i wejściem na rynek dotychczas zarezerwowany dla producentów rosyjskich. To kolejny przykład, że brak odpowiedniej konstrukcji powoduje, że Rosjanie tracą tradycyjne (dotychczas) rynki zbytu - odpowiedzią na C-295 oraz C-27J Spartan ma być Ił-112, jednak po tegorocznej katastrofie prototypu program zanotuje kolejne wielomiesięczne opóźnienie.

Dotychczas koncern Airbus sprzedał na rynkach światowych ponad 200 egzemplarzy samolotów rodziny C-295. W przypadku Europy odbiorcami są Hiszpania, Portugalia, Polska, Finlandia, Republika Czeska. Dwa egzemplarze (w wersji patrolowej) zamówiła także Republika Irlandii – budowa zbliża się ku finałowi. Co ważne, w programie C-295 ważną rolę odgrywają należące do koncernu Airbus zakłady PZL Warszawa-Okęcie, gdzie produkowane są elementy kadłuba oraz inne części przeznaczone do każdego samolotu tego typu. Dodatkowo w Warszawie jest zlokalizowane centrum serwisowe, z którego poza Polską korzystają także inni użytkownicy maszyn tego typu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc