Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Samochody ewakuacji i ratownictwa technicznego EMPL dla jednego z państw arabskich

Firma EMPL dostarczyła do jednego z państw bliskowschodnich cztery ciężkie terenowe samochody ewakuacyjno-ratownicze na bazie podwozi Rheinmetall rodziny HX 81 – HX2 44.685 8×8. Fot. EMPL

Pod koniec listopada rodzinna austriacka firma EMPL Fahrzeugwerk GmbH poinformowała o zakończeniu dostawy do sił zbrojnych nieujawnionego państwa na Bliskim Wschodzie czterech ciężkich terenowych samochodów ewakuacyjno-ratowniczych.

Za ich bazę służą czteroosiowe podwozia Rheinmetall rodziny HX 81 – HX2 44.685 8×8. Od lat są one dobrze znane w krajach arabskich, głównie jako ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe do transportu czołgów i innych ciężkich wozów bojowych. W kompletacji ewakuacyjnej, w porównaniu z ciągnikami z linii HX81, mają one oczywiście zwiększony rozstaw osi druga-trzecia, aby pomieścić wszystkie elementy specjalistycznej zabudowy nadwozia. Otrzymały także długie, wysoko osadzone, nieopancerzone kabiny z oknami za drzwiami i nadbudówką dachu zwiększającą przestrzeń wewnątrz. Za kabiną, po obu stronach, ulokowano chłodnice o dużej wydajności, chronione stalową siatką. Dwie  chłodnice są niezbędny ze względu na wykorzystanie w suchym klimacie pustynnym. Zdublowano również zbiorniki paliwa – po jednym z nich zamocowano z każdej ze strony, między osiami drugą i trzecią. Dopuszczalna masa całkowita samochodów wynosi 44 000 kg, a do ich napędu służy ośmiocylindrowy, widlasty silnik wysokoprężny o mocy maksymalnej 500 kW/680 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Ten ostatni wskaźnik obniżono w stosunku do cywilnej odmiany silnika w celu zwiększenia wytrzymałości jednostki napędowej. Na wszystkich kołach, dla zachowania wysokiej mobilności taktycznej, założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Pokonywanie sypkiego piasku ułatwia dodatkowo centralny system regulacji ciśnienia w oponach (CTIS).

W zabudowie specjalistycznej pojazdów EMPL wykorzystał kompletację  serii Bison – typ EH/W-TC 200 TAURUS. Fot. EMPL

Wykonana przez EMPL zabudowa ewakuacyjna należy do serii Bison – typ EH/W-TC 200 TAURUS. Zabudowa ta obejmuje:

  • obrotowy, dwuramienny żuraw ratowniczy z ramionami wysuwanymi teleskopowo i w pozycji transportowej ustawionymi tyłem do kierunku jazdy. Żuraw ma zakres obrotu 360°, a na końcu ostatniego wysuwanego ramienia zamontowane dwie wciągarki linowe, każda o sile uciągu 10 000 kg. Poza tym na przednim końcu głównego ramienia została zainstalowana 30-tonowa wciągarka główna. Żuraw może służyć do operowania z uszkodzonym sprzętem oraz podnoszenia ładunków, w tym platform, palet i kontenerów. Może więc znaleźć jeszcze zastosowanie w klasycznym zabezpieczeniu logistycznym. W trakcie pracy żurawia stabilizację zabezpieczają dwie hydraulicznie składane podpory – po jedna na każdą stronę;
  • tylne opuszczane ramię holownicze, przeznaczone do unoszenia i holowania pojazdów. W trakcie pracy ramienia przy podnoszeniu uszkodzonych pojazdów za stabilizację odpowiadają wysuwane nogi podporowe z ostrogami.

Poza tym do samoewakuacji przeznaczono wyciągarkę zainstalowaną na ramie z boku podwozia, o sile uciągu 10 000 kg, z wyprowadzeniem liny do przodu i do tyłu.

Kolejny istotny składnik zabudowy nadwozia to moduły boczne, mieszczące skrzynki na sprzęt i wyposażenie. Są one symetryczne – z każdej ze strony zawierają one po cztery poziome, prostokątne skrytki, zamykane podnoszonymi, obrotowymi drzwiami, w układzie – dwie niższe w niższej partii zabudowy na wysokości między osiami dwa‒trzy oraz – z tyłu – dwie wyższe w wyższej partii zabudowy, nad każdą z osi tylnego napędowego tandemu. Ponadto sterowanie żurawiem, ramieniem, wciągarkami i podporami odbywa się zdalnie, za pomocą pilota radiowego. Specyfikacja zawiera także: panele sterujące po prawej i lewej stronie auta, kompleksowy pakiet oświetlenia, obciążniki balastowe, System Bezpieczeństwa Operatora (OSS) z wizualizacją stanu bezpieczeństwa jazdy na panelu sterowania oraz system wideo z kamerami i wyświetlaczem w kabinie, pomocny w trakcie cofania.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc