Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy zmodyfikowany C-130H Hercules powrócił do USAF

USAF odebrały od L3Harris pierwszy C-130H Hercules, który przeszedł modyfikację wyposażenia kabiny pilotów w ramach programu AMP2. Fot. USAF

25 kwietnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że 139. Skrzydło Lotnictwa Transportowego US Air Force odebrało od korporacji L3Harris pierwszy egzemplarz średniego samolotu transportowego Lockheed Martin C-130H Hercules, którzy przeszedł modyfikację wyposażenia pokładowego w ramach programu AMP2.


Egzemplarz, o numerze 90-1792, został przekazany użytkownikowi w kwietniu bieżącego roku i ma posłużyć do prób operacyjnych. W ramach programu AMP2 (Avionics Modernization Progarm Increment 2) modyfikacje wyposażenia pokładowego przejdzie 134 samolotów C-130H Hercules należących do US Air Force (w tym dziesięć LC-130H) – projekt ma kosztować Departament Obrony 690 mln USD. Głównym elementem jest wymiana dotychczasowych agregatów oraz wskaźników pokładowych na rozwiązania XXI wieku – wielofunkcyjne monitory ciekłokrystaliczne, montaż cyfrowych elementów awioniki pokładowej, nowe systemy łączności i nawigacji pozwalające na pracę w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez cywilne służby nadzoru ruchu lotniczego, demontaż i wymiana komponentów, które są przestarzałe.

Według planów, program AMP2 ma zostać zrealizowany do końca 2027 roku. Zmodyfikowane C-130H mają stanowić uzupełnienie dla floty fabrycznie nowych (i stale dostarczanych) samolotów C-130J Super Hercules różnych wersji.

C-130H Hercules w trakcie przebudowy kabiny pilotów w ramach programu AMP2. Fot. USAF

Pakiet modyfikacyjny AMP2 jest oferowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych klientom eksportowym (poprzez procedurę FMS). Dotychczas nikt nie zdecydował się na zawarcie umowy. Na rynku, ze względu na dużą popularność modelu C-130H Hercules, znajdują się dostępne różnorodne pakiety modyfikacyjne, które zostały wdrożone do służby operacyjnej (m.in. w Izraelu). Co ciekawe, nieoficjalnie, Polska przy okazji przejęcia pięciu samolotów C-130H Hercules od rządu Stanów Zjednoczonych nie jest (obecnie) zainteresowana ich głęboką modyfikacją – pomimo tego, w czasie zeszłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy przygotowały i zaprezentowały potencjalną koncepcję modyfikacji kabiny pilotów tych samolotów. Prace mogłyby zostać zrealizowane przy okazji okresowych przeglądów głównych PDM, które mają przejść po dostawie w Bydgoszczy.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc