15 listopada ze szkockiego Rosyth wyszedł w drogę do Konstancy niszczyciel min Sublocotenent Ion Ghiculescu. Okręt niebawem dołączy do składu Forțele Navale Române.
Jednostka jest pierwszym z dwóch eksbrytyjskich niszczycieli min typu Sandown, sprzedanych Republice Rumunii za 150 mln EUR netto przez przez agencję Defence Equipment Sales Authority (DESA), która jest odpowiedzialna za zbycie zbędnego sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Będą to pierwsze niszczyciele min (Vânător de mine) w Rumuńskiej Marynarce Wojennej. Obydwa wejdą w skład 146. Dywizjonu Trałowców.
Sublocotenent Ion Ghiculescu (M 270) to dawny HMS Blyth (M 111). Drugą jednostką będzie eks-Pembroke (M 107). DESA i spółka Babcock zajęły się remontami okrętów w Rosyth przed przekazaniem nowemu właścicielowi. Ponadto Royal Navy zapewniło indywidualne szkolenie załóg w ramach programu Międzynarodowego Szkolenia Obronnego (International Defence Training) oraz trzymiesięczne szkolenie zbiorowe w ramach Operacyjnego Szkolenia Morskiego Floty (Fleet Operational Sea Training). Rumuńscy marynarze z załogi Sublocotenent Ion Ghiculescu przeprowadzili w dniach od 23 października do 10 listopada ostatni etap szkolenia oraz uzyskali certyfikaty spełniające wymagania eksploatacyjne okrętu, pozwalające na jego samodzielną eksploatację.
Sandowny to pierwsze brytyjskie jednozadaniowe niszczyciele min (Single Role Minehunter). Wyprodukowano łącznie 12 tych jednostek i wchodziły one do służby w Royal Navy w latach 1988-2001 w dwóch nieco różniących się seriach. Ponadto wyeksportowano trzy Sandowny do Arabii Saudyjskiej, gdzie są znane jako typ Al Jawf. Licencję na wykorzystanie tego projektu zakupiła Hiszpania, a po jego dopasowaniu do potrzeb Armada Española powstało tam sześć podobnych jednostek typu Segura.
Wielka Brytania sprzedała Estonii trzy Sandowny. Były to eks-HMS Sandown (M 101, od 2007 roku Admiral Cowan M 313), eks-HMS Inverness (M 102, od 2008 roku Sakala M 314) i eks-HMS Bridport (M 105, od 2009 roku Ugandi M 315). Ponadto dwa kolejne trafiły w ręce Ukraińców (eks HMS Grimsby i eks-HMS Shoreham).
Blyth został wycofany z eksploatacji w 2021 roku, a Pembroke zostanie wycofany na początku przyszłego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu