29 czerwca koncern Airbus poinformował o dostarczeniu pierwszego egzemplarza wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego A330MRTT międzynarodowej jednostce Multinational MRTT Fleet skupiającej europejskie państwa NATO.
Uroczystość odbyła się w zakładach koncernu w Getafe w Hiszpanii, gdzie znajduje się centrum konwersji samolotów A330 do standardu MRTT. MMF zamówiła osiem maszyn tego typu, które będą stacjonować w dwóch bazach lotniczych w Europie – Eindhoven w Holandii oraz Kolonii w Republice Federalnej Niemiec. Obecnie członkami MMF jest sześć państw NATO: Holandia, Luksemburg, Belgia, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. Obok ośmiu zamówionych A330MRTT jednostka dysponuje jeszcze opcją, która w przypadku pojawienia się kolejnych chętnych, może rozszerzyć bazowy kontrakt o kolejne trzy egzemplarze (szczegóły w magazynie Wojsko i Technika nr 4-5/2020).
Wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego Airbus A330MRTT zdobyły sporą część rynku. Są eksploatowane przez siły zbrojne Australii (siedem, w czerwcu 2020 roku rząd ogłosił, że prowadzi analizy dotyczące zakupu kolejnych dwóch), Francji (dwanaście zamówionych, dotychczas Airbus dostarczył dwa), Arabii Saudyjskiej (sześć), Singapuru (sześć), Republiki Korei (cztery), Wielkiej Brytanii (czternaście eksploatowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich (trzy). Dodatkowo Airbus promuje konstrukcję na kolejnych rynkach, m.in. w Indiach, Katarze, Stanach Zjednoczonych oraz w Polsce.
W przypadku programu Karkonosze Polska rozważa możliwości zakupu samolotów bądź usługi uzupełniania paliwa w powietrzu i transportu strategicznego oraz ewakuacji medycznej. Zgodnie z informacjami, do połowy kwietnia bieżącego roku trwała faza analityczno-koncepcyjna.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Airbus |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu