Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe barki desantowe dla US Army

Prototypowy USAV SSG Elroy F. Wells typu MSV(L) wytaczany z hali produkcyjnej stoczni Vigor. Fot. Vigor

4 czerwca amerykańska stocznia Vigor, spółka koncernu Titan Company Ltd., poinformowała o rozpoczęciu w swoim zakładzie w Vancouver w stanie Waszyngton, małoskalowej budowy niewielkich jednostek desantowych klasyfikowanych jako MSV(L) (Maneuver Support Vehicle - Light) dla Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych (US Army).

We wrześniu 2017 roku dowództwo logistyczne US Army – AAC (Army Contracting Command) podpisało, opiewającą na kwotę 979,8 mln USD, umowę ze stocznią Vigor na budowę serii nowoczesnych barek desantowych typu MSV(L). Mają one docelowo zastąpić eksploatowane od 1959 roku i pamiętające m.in. wojnę wietnamską, barki desantowe typu LCM 8 (Landing Craft Mechanized, Mark 8 określane także jako Mike Boat). Podpisana umowa zakładała trójetapowe postępowanie.

W ramach pierwszej fazy powstać miała jednostka prototypowa, po której ukończono by budowę serii czterech kolejnych. Jeśli barki spełnią wymagania US Army to zbudowanych ma zostać kolejnych 32 jednostek (łącznie powstać miałoby 36 MSV(L)). Ujęty w umowie harmonogram realizacji jej postanowień zapewniał przekazanie prototypu w 2019 roku, a zamknięcie programu w 2027 roku. Pandemia COVID-19 znacząco jednak wpłynęła na terminowość umów. Prototypowa jednostka, której nadano imię USAV (US Army Vessel) SSG Elroy F. Wells zwodowana została dopiero w październiku 2022 roku, a zainicjowane obecnie prace trwać mają kolejne pięć lat. Stępkę Elroy’a położono 16 września 2019 roku (https://zbiam.pl/us-army-otrzyma-prototyp-barki-desantowej-mcvl).

Nowe barki zapewnić mają transport najcięższej nawet techniki wojskowej z wysoką prędkością marszową. Projekt MSV(L) opracowany został wspólnie z BMT Group, która na potrzeby tego programu wykorzystała doświadczenia ze swojego projektu znanego jako CAIMEN®-90. Jedną z najciekawszych cech amerykańskich barek jest konstrukcja dziobowej części kadłuba określana jako TM (Tribow Monohull). W dużym uproszczeniu powyżej linii wodnej jednostki mają klasyczny układ jednokadłubowy, podczas gdy jego podwodzie podzielone jest na trzy kadłuby, dwa skrajne i jeden środkowy. Tego typu konfiguracja zapewnia uzyskiwanie wysokiej prędkości marszowej, wysoką stabilność nawet przy wysokim stanie morza przy zachowaniu stosunkowo niewielkiego zanurzenia MSV(L) wykonane są całkowicie ze stopów aluminium a kadłub ma wymiary 35,6 x 8,6 x 1,2 m. Pokład ładunkowy ma powierzchnię 157,6 m2 i umożliwia przyjęcie ładunków o masie do 82 ton. Napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne o mocy po 1912 kW, każdy zasilający własny pędnik wodnostrumieniowy typu Marine Jet Power. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej przekraczającej 30 węzłów (bez ładunku) i 21 węzłów przy maksymalnym obciążeniu, oraz zasięgu ok. 360 Mm Uzbrojenie obronne składać się ma docelowo z dwóch zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych typu M153 CROWS II (Common Remotely Operated Weapon Station, będący odmianą norweskiego systemu Konsgberg M151 Protector). Załoga składać ma się z ośmiu osób.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc