10 października spółka Vigor zwodowała prototypową pływającą jednostkę transportową MCV(L) dla Armii Stanów Zjednoczonych. Nowa barka zastąpi leciwe LCM-8, pamiętające czasy wojny wietnamskiej.
Vigor Industrial LLC., spółka zależna Titan Company Ltd., zbudowała prototypową armijną barkę desantową nowej generacji MCV(L), czyli Maneuver Support Vessel (Light), w zakładzie w Vancouver w nadpacyficznym stanie Waszyngton. Jest to efekt kontraktu pomiędzy Vigor a US Army Contracting Command z września 2017 roku, dotyczącego produkcji prototypu i serii czterech MCV(L) za stałą cenę 979 794 USD. Jednostki mają być przekazane amerykańskiej armii do 2027 roku. Jeśli spełnią oczekiwania, umowa może być rozszerzona o kolejne 32 barki.
Prototyp MCV(L) miał być gotowy już w 2020 roku, ale pandemia COVID-19 znacząco opóźniła te zamiary. Jego stępkę położono we wrześniu 2019 roku. Najnowsze zamierzenia zakładają budowę 13 jednostek seryjnych.
MCV(L) mają zastąpić, używane przez US Navy i US Army od 1959 roku, przestarzałe barki LCM-8 (tzw. Mike Boats). Obecnie nie są one w stanie przewozić niektórych, najcięższych wzorów kołowej techniki wojskowej US Army.
Nowa barka cechuje się zwiększoną zdolnością do załadunku, zwiększoną prędkością i zwrotnością oraz ulepszoną konstrukcją części podwodnej i małym zanurzeniem w stanie załadowanym w celu poprawy dostępu do nieprzygotowanego brzegu. MSV(L) to pierwszy nowy duży nabytek systemu transportu wodnego dla US Army od ponad 20 lat.
Armijne jednostki pływające umożliwiają transport i wsparcie sprzętu bojowego wraz z ich personelem, pojazdami i ładunkami, poprzez uszkodzone i nie w pełni wyposażone porty, śródlądowe drogi wodne, odległe i nieprzygotowane plaże i linie brzegowe, dla misji w całym spektrum operacji wojskowych. Poprawiona manewrowość i zwiększona prędkość, zapewnią MSV(L) zdolność do działania na obszarach między wybrzeżami, rzekami i śródlądowymi drogami wodnymi oraz w środowiskach antydostępowych.
MSV(L) ma konstrukcję jednokadłubową z rozdzieloną na trzy podwodną częścią dziobową. Wykorzystuje on rozwiązania z projektu Caimen-90 opracowanego przez biuro BMT, które współpracowało z Vigorem przy konstruowaniu nowej barki. Układ „trójdziobowy” poprawia stateczność przy pełnym załadunku i wysokiej prędkości, jak też ogranicza zanurzenie.
Jednostka ma 35,6 m długości, zanurzenie 1,2 m z pełnym ładunkiem, osiąga prędkość 21 węzłów pod obciążeniem i 30 węzłów w stanie pustym. Zasięg wynosi 360 mil morskich przy pełnym załadunku. Załogę MSV(L) stanowić będzie ośmiu marynarzy. Ładowność wyniesie 82 tony, co oznacza, że może ona przewozić czołg podstawowy M1 Abrams najnowszych odmian w konfiguracji bojowej, lub dwa wozy bojowe Stryker albo cztery lekkie pojazdy taktyczne, a także inne konfiguracje ładunku.
MSV(L) przechodzi teraz testy stoczniowe, które mają na celu zakończenie produkcji, co planowane jest na listopad. Po nich nastąpią rozszerzone próby odbiorcze, prowadzone przez kierownika projektu z ramienia US Army, przyszłego operatora (Army Watercraft Systems) i armijne dowództwo ds. rozwoju (Army Test and Evaluation Command), mające na celu sprawdzenie, czy okręt spełnia zamierzone wymagania.
Decyzja o niskoseryjnej produkcji początkowej MSV(L) jest planowana na początek 2023 roku. Prototyp ma zostać dostarczony do bazy jednostek pływających US Army Joint Base Langley-Eustis na początku 2024 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu