W minionym tygodniu w stoczni BAE Systems w kumbryjskim Barrow-in-Furness przyszły wielozadaniowy okręt podwodny HMS Anson zanurzył się po raz pierwszy.
W czasie prób zakładowych na uwięzi jednostka przez dwa dni wykonywała zanurzenia trymowe w basenie stoczni w Barrow. Proces pozwolił określić dokładnie wyporność okrętu, jego stateczność, środek ciężkości i inne istotne parametry. Głębokość basenu koło niecki podnośnika Syncrolfit nie pozawala na całkowite zanurzenie jednostki, ale jest wystarczająca do wykonana wspomnianych czynności. Z wody wystawał jedynie kiosk i górny ster kierunku Ansona. Zbadano również szczelność kadłuba mocnego. Stateczność sprawdzano przy użyciu ołowianych obciążników o masie 16 ton. Testy wypały pomyślnie i pozwolą na kontynuowanie pozostałej części programu prób i odbiorów, przygotowujących okręt do dziewiczego rejsu.
Wielozadaniowy okręt podwodny z napędem jądrowym HMS Anson (S 123) jest piątą z siedmiu zamówionych jednostek typu Astute. Zakontraktowano go, wraz z bliźniaczym HMS Agamemnon, 25 marca 2010 roku. Jego stępkę położono 13 października 2011 roku, zaś uroczysty chrzest przeprowadzono 11 grudnia 2020 roku. Wodowanie odbyło się 20 kwietnia 2021 roku. Anson kosztował około 1,3 mld GBP.
Po wejściu do służby HMS Anson dołączy do o bliźniaczych HMS Astute, HMS Ambush, HMS Artful i HMS Audacious we Flotylli Okrętów Podwodnych (SUBFLOT), bazującej w Szkocji u ujścia Clyde.
Londyn kontynuuje też prace nad okrętami podwodnymi z napędem jądrowym kolejnych generacji obu klas - strategicznej i wielozadaniowej. W ubiegłym roku Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zawarło w tej sprawie umowy w przemysłem.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu