Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Piąty atomowy okręt podwodny typu Astute otrzymał nazwę Anson

Uroczystość nadania nazwy HMS Anson. Fot. BAE Systems

Piąty wielozadaniowy okręt podwodny z napędem jądrowym typu Astute został oficjalnie nazwany Anson podczas ceremonii w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness w Cumbrii. Zgodnie z tradycją Anson został pobłogosławiony przez Wielebnego Martyna Gougha QHC, Kapelana Floty i Archidiakona Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii (Royal Navy), a następnie ochrzczony butelką cydru rozbitą o jego kadłub.


Ten okręt podwodny o długości 97 m i wyporności 7400 t ma zostać zwodowany w Barrow na początku przyszłego roku, przed wyjściem na próby morskie w 2022 r.

Program Astute przewiduje dostarczenie siedmiu uderzeniowych okrętów podwodnych dla Royal Navy, a pracuje przy nim pracuje ponad 1700 osób. Na początku tego roku HMS Audacious, czwarty okręt tego typu, opuścił Barrow i udał się do swojej bazy operacyjnej Clyde w Faslane.

W Barrow trwają również prace nad szóstą i siódmą jednostką typu Astute, a także dwoma pierwszymi okrętami typu Dreadnought, które reprezentują następną generacją strategicznych atomowych okrętów podwodnych z pociskami balistycznymi, zdolnych do odstraszania strategicznego.

Pomimo pandemii COVID-19, prace nad okrętami typów Astute i Dreadnought trwały przez cały bieżący rok w stoczni Barrow i zakładach podwykonawców. Wdrożone zostały zasadnicze zmiany, aby umożliwić pracownikom bezpieczną pracę i zachowanie dystansu społecznego. Z tego powodu tylko niewielka grupa osób mogła być świadkami ceremonii nadania imienia.

Cliff Robson, dyrektor zarządzający działu okrętów podwodnych w BAE Systems, powiedział: „Chrzest Ansona to znaczący krok w kierunku dołączenia kolejnej jednostki do pozostałych czterech okrętów podwodnych typu Astute, które są już w służbie Royal Navy. W tym roku wdrożyliśmy działania mające na celu zapewnienie naszym pracownikom bezpieczeństwa, jednocześnie pozwalając im na kontynuowanie ważnej roli dostarczania krytycznych zdolności naszym klientom. Osiągnięcie tego ważnego etapu jest świadectwem oddanej pracy naszych pracowników, naszych partnerów z Royal Navy i Agencji ds. Dostaw Okrętów Podwodnych (Submarine Delivery Agency)”.


Każdy okręt podwodny ma sponsora, którego rola obejmuje udział w ceremonii oficjalnego nadania imienia (chrztu). Sponsorem (matką chrzestną) Ansona jest Julie Weale, żona kadm. Johna Weale'a, który na początku tego roku przeszedł na emeryturę, opuszczając Royal Navy jako szef służby podwodnej i oficer flagowy Szkocji i Irlandii Północnej.

Ian Booth, dyrektor naczelny Submarine Delivery Agency, powiedział: „To pierwszy okręt podwodny, ale i ósma jednostka marynarki wojennej nosząca nazwę noszący nazwę HMS Anson, która ma bogatą historię sięgającą kilkuset lat. Jestem pewien, że będzie kontynuował to dziedzictwo również w przyszłości, dołączając do światowej czołówki najnowocześniejszej floty okrętów podwodnych, która ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa i dobrobytu Wielkiej Brytanii”.

Zaawansowana technologia jądrowa zapewnia, że okręty podwodne typu Astute nigdy nie wymagają tankowania paliwa i mogą wytwarzać własny tlen i świeżą wodę z oceanu, co oznacza, że mogą opłynąć kulę ziemską bez wynurzenia. Załoga okrętu liczy 98 oficerów i marynarzy, którzy mogą oglądać otoczenie przez najdoskonalsze na świecie czujniki. Okręty typu Astute przenoszą zarówno taktyczne pociski manewrujące Tomahawk Land Attack Cruise Missiles (TLAM), jak i ciężkie torpedy Spearfish.

HMS Astute po raz pierwszy wchodzi do bazy w Faslane. Fot. WO(Phot) Ian Arthur/Crown Copyright

Podsumowanie programu budowy okrętów typu Astute

- HMS Astute: zwodowany 8 czerwca 2007 r., opuścił Barrow w listopadzie 2009 r., aby rozpocząć próby morskie. HMS Astute jest w służbie w Royal Navy od lipca 2013 r.

- HMS Ambush: zwodowany w styczniu 2011 r., opuścił Barrow we wrześniu 2012 r. HMS Ambush jest obecnie w służbie w Royal Navy.

- HMS Artful: zwodowany w kwietniu 2014 r., opuścił Barrow, aby przejść próby morskie w sierpniu 2015 r. Został przekazany Royal Navy w listopadzie 2015 r.

- HMS Audacious: opuścił Barrow w kwietniu tego roku i obecnie Royal Navy realizuje jego próby morskie.

- Agamemnon: stępkę Agamemnona położono w 2013 r. Obecnie trwa kluczowy etapie budowy w Devonshire Dock Hall. Pomimo spowodowanymi pandemią trudności związanych z harmonogramami prac i procesami, w 2020 r. udało się osiągnąć szereg kluczowych etapów budowy.

- Agincourt: od 2015 roku poczyniono wielkie postępy w budowie ostatniego okrętu podwodnego typu Astute. Dostarczenie go Royal Navy jest spodziewane w 2025 r.


Źródło: BAE Systems

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc