Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Marynarka Wojenna kupuje nowy bezzałogowiec podwodny

Jeden z używanych obecnie przez Marynarkę Wojenną pojazdów Gavia. Fot. Tomasz Grotnik

Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na dostawę autonomicznego pojazdu podwodnego do prowadzenia pomiarów hydrograficznych.

Marynarka Wojenna RP eksploatuje już szereg bezzałogowców podwodnych, zdalnie kierowanych i autonomicznych, przeznaczonych do różnych operacji: przeciwminowych, hydrograficznych, ratowniczych i szkolenia operatorów systemów hydrolokacyjnych. Dołączy do nich nowy, przeznaczony do prac hydrograficznych.

Komplet ma tworzyć autonomiczny pojazd podwodny (APP) w wersji do pracy na głębokości minimum do 1000 m, o podstawowych parametrach taktyczno-technicznych: średnica kadłuba – maks. 200 mm, masa do 180 kg, głębokość pracy min. 1000 m, prędkość pod wodą min. do 5 węzłów. APP ma mieć konstrukcję modułową, z możliwością zmiany konfiguracji modułów w systemie „plug and play” na pokładzie okrętu, rozumianą jako wymianę modułu np.: modułu baterii lub modułu sensora w zależności od potrzeb planowanej misji. Wśród modułów zadaniowych wymieniono: echosondę wielowiązkową o częstotliwości 400kHz i o zasięgu 140 m (przykładowy model spełniający wymagania: Teledyne RESON T20-S z oprogramowaniem PDS); sonar interferometryczny z syntetyczną aperturą o zasięgu min. 100 m, częstotliwość pracy 350÷400kHz i rozdzielczość obrazów sonarowych 3,3/3,0 cm (przykładowy model spełniający wymagania: Kraken MinSAS 60 SAS). Poza tym PP ma być wyposażony w kamerę monochromatyczną i sonar antykolizyjny. Konstrukcja pojazdu ma umożliwiać uruchomienie systemu w różnych warunkach, w tym z okrętu, mniejszej łodzi desantowej (opuszczanie do wody i podejmowanie z wody „z ręki”), czy z nabrzeża. Przykładowy model spełniający powyższe wymagania to Teledyne Gavia Offshore Surveyor Base System.

System uzupełniają: przenośny modem hydroakustyczny, moduł nawigacji inercyjnej, transponder komunikacyjny USBL kompatybilny z systemem pozycjonowania podwodnego HiPAP firmy Kongsberg, dodatkowe moduły bateryjne w liczbie trzech sztuk, składające się z akumulatorów litowo-jonowych, system pozwalający na wodowanie oraz wybieranie LARS i części zamienne. Ponadto dostawca ma zapewnić szkolenie i wsparcie techniczne.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc