Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Lądowy pojazd bezzałogowy RCV Type-X zakończył pomyślnie wstępne testy mobilności

Zakończono wstępne testy mobilności RCV Type-X. Fot. Milrem Robotics.

7 stycznia estońska firma Milrem Robotics poinformowała o zakończeniu wstępnych testów mobilności ciężkiego bojowego pojazdu bezzałogowego RCV Type-X.


Pierwsze próby pojazdu odbyły się w warunkach zimowych i zapewne będą kontynuowane w kolejnych miesiącach, także pod kątem zachowania sprawności w innych warunkach pogodowych. Podczas testu wykorzystano samo podwozie, docelowo pojazd ma być uzbrojony w wieżę bezzałogową uzbrojoną w armatę średniego kalibru (do 50 mm) i karabin maszynowy, a być może także w wyrzutnię ppk i drugi km umieszczony w zdalnie sterowany stanowisku strzeleckim lub inne uzbrojenie dodatkowe.

RCV Type-X (Robotic Combat Vehicle, pol. robotyczny pojazd bojowy typu X) został ujawniony przez Milrem Robotics w maju ub. r.. Masa pojazdu wynosi 12 ton. Układ konstrukcyjny RCV Type-X jest zbliżony do współczesnych czołgów podstawowych. Chociaż w przedniej części pojazdu nie ma przedziału kierowania, to przedział bojowy (z zamontowaną na stropie wieżą) umieszczony jest centralnie, z kolei przedział napędowy, mieszczący hybrydowy układ napędowy, umieszczono w tylnej części. Zgodnie z deklaracjami producenta, pojazd ten ma być zdecydowanie tańszy (2-3-krotnie) od klasycznych bojowych wozów piechoty, zachowując identyczną siłę ognia. O opancerzeniu pojazdu niewiele wiadomo, podobnie o mobilności taktycznej. Mobilność strategiczna może być zapewniona dzięki możliwości przewozu drogą powietrzną: C-130 i KC-390 mogą pomieścić po jednym RCV Type-X, A400M dwie sztuki, zaś C-17 nawet pięć pojazdów bezzałogowych.

Docelowo RCV Type-X ma być uzbrojony w wieżę z armatą średniego kalibru. Alternatywą jest uzbrojenie rakietowe czy amunicja krążąca. Fot. Milrem Robotics.





Milrem Robotics opracowuje RCV Type-X na zlecenie nieujawnionego klienta zagranicznego. Podczas testów pojazd został zaprezentowany w piaskowym kamuflażu (dotychczas występował po prostu w barwie zielonej), co może sugerować, że owym „nieujawnionym klientem” jest któreś z państw Zatoki Perskiej lub inne państwo pustynne. Dotychczas pojazd prezentowany był z wieżą bezzałogową nieznanego typu (pierwsze grafiki koncepcyjne i grafiki ilustrujące testy) uzbrojoną prawdopodobnie w 50 mm armatę XM913, wieżę John Cockerill Gen. 2 (może być uzbrojona w 25 mm armatę M242 lub 30 mm armatę M230LF na amunicję 30×113 mm), wyrzutnie ciężkich ppk Brimstone oraz wyrzutnię MCL do amunicji krążącej Hero-400EC firmy Uvision Air. Niewykluczone, że w przyszłości powstaną (a przynajmniej będą rozważane) także inne warianty, jak bezzałogowy pojazd inżynieryjny (podobny do maszyn produkowanych przez chorwacką firmę Dok-Ing), bezzałogowy wóz zabezpieczenia technicznego, samobieżny zestaw przeciwlotniczy/antydronowy, pojazd rozpoznawczy/mobilna baza rozpoznawczych bezzałogowców powietrznych itd.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc