4 października w stoczni Itaguaí Construções Navais w Itaguaí, niedaleko od Rio de Janeiro, rozpoczęto cięcie blach do produkcji sekcji kwalifikacyjnej SCPN (Submarino Convencionalmente Armado com Propulsão Nuclear), czyli „konwencjonalnie uzbrojonego okrętu podwodnego z napędem jądrowym”.
Jest to ważny krok milowy PROSUB (Programa de Desarrollo de Submarinos), a więc programu rozwoju okrętów podwodnych, mimo że wspomniana sekcja nie będzie częścią okrętu. Jest natomiast niezbędna do homologacji procesu budowy, a co za tym idzie, certyfikacji stoczni do budowy bojowych okrętów z napędem jądrowym. Pierwszym etapem PROSUB jest budowa konwencjonalnych jednostek typu Riachuelo, bazujących na eksportowym modelu Scorpène, opracowanym przez francuską spółkę Naval Group. Jest to efekt kontraktu, zawartego w 2009 r. pomiędzy francuskim państwowym koncernem stoczniowym DCNS (dziś Naval Group) a Marynarką Wojenną Brazylii (Marinha do Brasil), i będącego następstwem umowy międzyrządowej o współpracy obronnej podpisanej w grudniu 2008 r. Dotyczy on transferu technologii obejmującego projekt i zdolności produkcyjne wymagane do lokalnej budowy czterech jednostek typu Riachuelo (kolejne to: Humaitá, Tonelero i Angostura), wsparcia technicznego przy projektowaniu pierwszego atomowego okrętu podwodnego (przyszłego Alvaro Alberto), z wyłączeniem jego siłowni jądrowej, jak również asysty przy budowie od podstaw bazy okrętów podwodnych oraz stoczni do ich produkcji – obydwu zlokalizowanych blisko siebie w Itaguaí.
Okręty podwodne pozwolą Brazylii na zwiększenie siły odstraszania na obszarze 5,7 mln km² tzw. Błękitnej Amazonii, której bogate wody i dno morskie są ważne dla rozwoju gospodarczego, naukowego i środowiskowego kraju. To właśnie na tym obszarze morskim Brazylijczycy rozwijają działalność połowową, przez nią przechodzi 95% brazylijskiego handlu zagranicznego i tam eksploatowane są zasoby biologiczne i mineralne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu