24 maja amerykański Departament Stanu poinformował o zatwierdzeniu brazylijskiego zapytania ofertowego w sprawie możliwości zakupu partii wielozadaniowych śmigłowców transportowych Lockheed Martin UH-60M Black Hawk.
Powyższy projekt nie jest zaskoczeniem, gdyż już w drugiej połowie ubiegłego roku Ministerstwo Obrony Brazylii poinformowało o toczących się rozmowach ze stroną amerykańską. Celem programu jest zastąpienie dwunastu starszych śmigłowców eksploatowanych w Brazylii (czterech UH-60L Black Hawk oraz ośmiu Airbus AS532 Cougar).
Jak wskazuje upubliczniona dokumentacja, Brazylia jest zainteresowana zakupem dwunastu fabrycznie nowych UH-60M Black Hawk wraz z pakietem dodatkowym, który obejmuje m.in. 10 zapasowych silników T700-GE-701D, 4 zapasowe moduły nawigacji EAGLE-M, radiostacje AN/ARC-231A, wielolufowe karabiny maszynowe M134, dodatkowe zbiorniki paliwa, urządzenia naziemnej obsługi technicznej, usługi wsparcia szkolno-logistycznego. Całość została wyceniona na maksymalną kwotę 950 mln USD.
Pierwsze UH-60L Black Hawk (cztery) trafiły do Brazylii (lotnictwo wojsk lądowych) w 1997 roku. Ich zakup był związany z potrzebami działań międzynarodowych na obszarze Ameryki Środkowej oraz Południowej. Kolejnych sześć trafiło do tego kraju w 2008 roku – zostały skonfigurowane do roli CSAR i wsparcia sił specjalnych. Cztery kolejne dostarczono w 2011 roku także w powyższej konfiguracji – dziesiątka nowszych UH-60L jest eksploatowana w Siłach Powietrznych.
Jak wskazuje Departament Stanu, sprzedaż UH-60M Black Hawk umożliwi zacieśnienie współpracy wojskowej pomiędzy państwami. Należy także pamiętać, że rodzina śmigłowców S-70 jest popularna w Brazylii – poza czternastoma UH-60L lotnictwo morskie eksploatuje także sześć wielozadaniowych śmigłowców pokładowych SH-60B Seahawk. Nie można wykluczyć, że w niedalekiej przyszłości także w tym przypadku zapoczątkowany zostanie proces wymiany na MH-60R.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu