9 grudnia Departament Obrony Australii poinformowało o wyborze krajowego dostawcy stali dla serii szturmowych okrętów podwodnych o napędzie atomowym (AOP) jakie zbudowane zostaną dla Sił Morskich Australii w ramach trójstronnego porozumienia znanego jako AUKUS.
W celu realizacji tego przedsięwzięcia australijska Agencja Podwodna ASA (Australian Submarine Agency, poprzednio Nuclear-Powered Submarine Task Force, utworzona 1 lipca 2023 roku organizacja rządowa mająca na celu zarządzanie i nadzorowanie pierwszego w historii programu budowy okrętów podwodnych o napędzie atomowym) podpisała opiewającą na kwotę 15 mln USD umowę z krajowym producentem stali Bisalloy Steels. W jej ramach koncern ten dostarczy gotowe arkusze blach, które poddane zostaną ponad 4500 wyczerpującym testom mającym potwierdzić przydatność materiału do budowy okrętów a także spełnianie rygorystycznych norm wytrzymałościowych narzucanych przez USA oraz Wielką Brytanię. Poza jakością materiałów sprawdzeniu podlegać będą także procedury prowadzenia procesów jej spajania oraz jakość samych spawów. Wszystkie testy, według przyjętego harmonogramu, zakończyć się mają w pierwszej połowie 2025 roku. Warto w tym miejscu wspomnieć że Bisalloy Steels odpowiedzialny jest za przeprowadzenie procesu hartowania stali, którą z kolei dostarczy inny australijski koncern BlueScope. W ramach wspomnianego już trójstronnego porozumienia AUKUS (akronim powstały od pierwszych liter zaangażowanych państw tj. Australia, Wielka Brytania oraz USA) Canberra planuje pozyskanie łącznie aż ośmiu AOP w tym trzech amerykańskich jednostek typu Virginia (w ramach 1 fazy programu) oraz pięciu okrętów kryjących się obecnie pod kryptonimem SSN-AUKUS. W przypadku okrętów amerykańskiej proweniencji pojawiają się słuchy jakoby dwa z nich miano by odkupić od USA w 2033 roku i miałyby to być: Delaware (SSN 791) odmiany Block III w służbie od 4 kwietnia 2020 roku oraz New Jersey (SSN 796) należący do odmiany Block IV (banderę ma podnieść 6 kwietnia przyszłego roku). Trzeci, miałby zostać z kolei przekazany w 2036 roku (w tym przypadku pojawia się nazwa Hyman G. Rickover SSN 795 Block IV). Okręty typu SSN-AUKUS mają z kolei być budowane zarówno dla Australii jak i Wielkiej Brytanii (w kraju tym program pozyskania nowych AOP znany był jako Submersible Ship Nuclear Replacement a jego celem było zastąpienie obecnie eksploatowanych AOP typu Astute). W pierwszym przypadku bandera na prototypowym okręcie ma zostać podniesiona na początku piątej dekady XXI wieku, podczas gdy kolejne w trzy letnich odstępach. Sukcesywnie będą one zastępować eksploatowane obecnie konwencjonalne okręty podwodne typu Collins (sześć okrętów w służbie od 1996 roku). Do służby w Royal Navy nowe jednostki mają zacząć wchodzić już pod koniec lat 30., początkowo uzupełniając a ostatecznie zastępując wspomniane już AOP typu Astute (cztery okręty w służbie od 2010 roku, jeden przechodzi obecnie próby morskie a dwa zostały zakontraktowane). Wszystkie prace realizowane będą przez koncern BAE Systems a same jednostki budowane będą w stoczni w Barrow-in-Furness. Pierwsze w historii AOP dla Australii budowane będą w jedynej stoczni, która posiada doświadczenia w pracach nad okrętami podwodnymi tj. Osborne Naval Shipyard w Osborne (w zakładzie tym zbudowano bowiem wspomniane wcześniej Collinsy).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu