Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejna America zwodowana

Procedura wodowania przyszłego Bougainville (LHA 8) z wykorzystaniem doku pływającego. Warto zwrócić uwagę na obie śruby napędowe, które jeszcze całkowicie nie zanurzyły się w wodzie. Fot. HII

6 października przedstawiciele mieszczącego się w Pascagouli koncernu stoczniowego Huntington Ingalls Industries, poinformowali o zakończonej sukcesem operacji wodowania uniwersalnego okrętu desantowego, przyszłego Bougainville (LHA 8) typu America.

Sama operacja wodowania okrętu z wykorzystaniem doku pływającego, odbyła się niecały tydzień wcześniej, 30 września. Proces przetaczania gotowej jednostki na pokład doku rozpoczął się już 9 września. Procedura zrealizowana została z wykorzystaniem systemu wózków transportowych.

Bougainville jest trzecim okrętem typu America ogólnie, a pierwszym zbudowanym według zmodyfikowanych planów, stąd też przyporządkowany jest do tzw. odmiany Flight I. Najważniejszą zmianą jaką okręty tej transzy otrzymały, to przywrócenie doku, choć mniejszego niż na Waspach (zdolnej pomieścić dwa poduszkowce desantowe). Pierwsze dwie jednostki typu America tj. America (LHA 6) i Tripoli (LHA 7) zostały pozbawione doku celem zwiększenia możliwości prowadzenia operacji lotniczych, jednak stosunkowo szybko okazało się, że możliwości te nie rekompensują utraty możliwości transportu ładunków z wykorzystaniem poduszkowców desantowych typu LCAC.

Dążenie do zwiększenia możliwości lotniczych poza niecką doku ograniczyło także możliwości udzielania pomocy medycznej (zaplecze zmniejszyło się niemal o 2/3 w porównaniu do starszych jednostek typu Wasp), także możliwości transportowe techniki wojskowej zostały ograniczone. Zmniejszono również wielkość nadbudówki tak, by zwiększyć ilość miejsca postojowego dla przemiennopłatów Bell Boeing MV-22 Osprey (zrekompensowano tym samym utratę części miejsca w hangarze na rzecz zabudowy niecki doku). W ramach modyfikacji okręty w wersji Flight I otrzymały także wzmocniony pokład startowy, dostosowany do współpracy z najnowszymi samolotami typu STOVL (Short Take Off and Vertical Landing) typu Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Bougainville zamówiony został 30 czerwca 2016 roku, pierwsze cięcie blach odbyło się 16 października 2018 roku, a uroczystość położenia stępki miała miejsce 14 marca 2019 roku. W trakcie budowy 30 czerwca 2023 roku wewnątrz nadbudówki pojawił się ogień, szybka akcja strażaków umożliwiła stosunkowo szybkie opanowanie żywiołu. W wyniku działania ognia lekko rannych zostało zaledwie sześć osób, a sam okręt odniósł minimalne uszkodzenia.

Okręty typu America legitymują się wypornością pełną 45 693 ton przy wymiarach 257x32x7,9 m. Napęd skonfigurowany został w układzie hybrydowym spalinowo – elektrycznym (CODLOG) i składa się z dwóch turbin gazowych General Electric LM 2500+ o mocy po 26 000 kW, sześciu agregatów prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi Fairbanks Morse Engines o mocy po 4000 kW oraz dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 3700 kW. Turbiny gazowe zasprzęglane są przy konieczności uzyskania prędkości przekraczającej 12 węzłów (prędkość maksymalna to +22 węzły), poniżej tej prędkości okręt wykorzystuje jedynie silniki elektryczne, które pozwalają na znaczne ograniczenie zużycia paliwa.

Podstawowym systemem radiolokacyjnym zapewniającym wykrywanie celów nawodnych i powietrznych w dużych odległościach od okrętu jest trójwspółrzędny radar AN/SPY-6(V)2, wykrywanie obiektów o niewielkiej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (SPO) możliwe jest z wykorzystaniem radaru AN/SPQ-9B (służącego też do wskazywania celów dla systemów obronnych). Te składają się z dwóch 21-prowadnicowych wyrzutni Mk49 systemu RAM, dwóch ośmiokomorowych wyrzutni Mk29 dla pocisków ESSM, a także dwóch artyleryjskich systemów typu CIWS Mk15 Phalanx Block 1B kal. 20 mm. Stała załoga składa się z 65 oficerów i 994 podoficerów i marynarzy a także do 1687 żołnierzy korpusu USMC oraz do 184 osób z korpusu medycznego.

HII ma bardzo duże doświadczenie w kwestii budowy uniwersalnych okrętów desantowych. W przeciągu ostatnich niemal 60 lat stocznia ta zbudowała dla US Navy 16 okrętów tej klasy. Pierwszym był przekazany do eksploatacji 6 sierpnia 1966 roku USS Tripoli (LPH 10) typu Iwo Jima (w służbie do 15 września 1995 roku). W następnych latach zbudowano: pięć okrętów typu Tarawa (w służbie w latach 1976–2015), osiem typu Wasp (w służbie od 1989 roku, USS Bonhomme Richard LHD-6 uległ poważnym uszkodzeniom w wyniku pożaru, który wybuchł 12 lipca 2020 roku) oraz dwa należące do typu America Flight 0 (w służbie od 2014 roku). Obecnie stocznia stocznia zaangażowana jest w prace przy bliźniaczym Fallujah (LHA 9), dwóch okrętach desantowych typu San Antonio tj. przyszłym USS Richard M. McCool Jr. (LPD 29, 13. i ostatniej jednostce typu Flight I) oraz prototypowej jednostce transzy Flight II tj. przyszłym USS Harrisburg (LPD 30). Stocznia otrzymała także zamówienie na budowę łącznie 14 niszczycieli typu Arleigh Burke Flight III.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc