Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

HENSOLDT z umową na komponenty dla FCAS

HENSOLDT na spore doświadczenie w produkcji systemów elektronicznych i w wielu obszarach jest liderem na rynku europejskim, ale przygotowanie całego pakietu dla odrzutowego samolotu bojowego przyszłości i tak będzie sporym wyzwaniem dla firmy. Fot. HENSOLDT

Niemiecka firma HENSOLDT otrzymała kontrakt na opracowanie kluczowych komponentów elektronicznych w niemiecko-francusko-hiszpańskim projekcie myśliwca przyszłości FCAS (Future Combat Air System).

Firma jest częścią niemieckiego konsorcjum FCMS GbR (Future Combat Mission System), w skład którego wchodzą również Diehl Defence, ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH oraz Rohde & Schwarz. Kwota w wysokości 100 milionów euro została wyasygnowana przez francuską agencję DGA. W ramach aktualnego etapu prac HENSOLDT ma opracować demonstratory w zakresie podstawowych kompetencji w dziedzinie stacji radiolokacyjnej, elektroniki rozpoznawczej i samoobrony, optroniki, a także nadrzędnej sieci spinającej technologię używanych na przyszłej maszynie czujników.

FCAS ma zastąpić wielozadaniowe samoloty bojowe Rafale oraz Eurofighter, będąc systemem systemów, integrującym załogowe i bezzałogowe statki powietrzne. Dodatkowo powstać ma nowatorski system sieciocentrycznych czujników pozwalających zapewnić odpowiedni poziom rozeznania na przyszłym polu walki.

W roku 2025 spodziewane jest powstanie kilku demonstratorów technologii pozwalających na ukazanie niezależnych od platform nosicieli rozwiązań sieciowych. Ta sieć czujników z różnymi platformami będzie następnie dalej rozwijana w innych fazach demonstratora FCAS. Program FCAS aktualnie znajduje się w fazie demonstracyjnej 1b. HENSOLDT kieruje konsorcjum FCMS i dlatego oprócz technicznych pakietów roboczych przejmuje również istotne zadania w zarządzaniu projektem oraz w pakietach roboczych dotyczących architektury centralnej.

Pomimo posuwania się projektu FCAS do przodu trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, czy dojdzie on do skutku. Dwa konkurencyjne programy na kontynencie europejskim mogą być nie do udźwignięcia przez nie będące w najlepszej kondycji gospodarki. Dodatkowo wydaje się, że projekt, na którego czele stoi Wielka Brytania rozwija się szybciej i trudne relacje niemiecko-francuskie mogą w pewnym momencie znów wyjść na powierzchnię, podobnie jak ma to miejsce przy pracach nad nowym europejskim czołgiem podstawowym.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc