Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Dostawy brytyjskich P-8 Poseidon minęły półmetek

Piąty brytyjski Poseidon przybył 2 lutego do macierzystej bazy. Fot. RAF

2 lutego w brytyjskiej bazie lotniczej Lossiemouth odbyła się uroczystość powitania piątego samolotu patrolowego bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon (znanych w Wielkiej Brytanii pod oznaczeniem Poseidon MRA1). Powyższa dostawa oznacza, że program budowy przekroczył już przysłowiowy półmetek.



Według danych oficjalnych samolot wykonał bezpośredni lot dostawczy z zakładów Boeinga w Seattle. Piąta maszyna otrzymała nazwę własną Fulmar i dołączyła do czterech egzemplarzy dostarczonych wcześniej. Łącznie Londyn zamówił dziewięć sztuk. Są to pierwsze europejskie maszyny rodziny P-8 Poseidon. W przypadku Wielkiej Brytanii ich wdrożenie do służby ma umożliwić odbudowę potencjału operacyjnego po wycofaniu z eksploatacji BAE Systems Nimrod MRA4, co było skutkiem dotkliwych cięć budżetu obronnego.

Dostawa piątego Poseidona do Wielkiej Brytanii to nie jedyne europejskie wydarzenie programu Boeing P-8. 1 lutego producent poinformował, że w zakładach Spirit Aerosystems rozpoczęto prace konstrukcyjne przy kadłubie pierwszego egzemplarza P-8 Poseidon zamówionego przez drugiego klienta europejskiego - Norwegię. Oslo zakontraktowało pięć egzemplarzy (w marcu 2017 roku), a ich dostawy przewidziano na lata 2022-23. Pozwolą na zastąpienie sześciu obecnie eksploatowanych samolotów Lockheed Martin P-3C/N Orion oraz trzech Dassault Falcon 20ECM.



Sukcesy w Wielkiej Brytanii oraz Norwegii mogą otworzyć drogę do kolejnych sukcesów P-8 Poseidon w Europie. Obecnie wśród potencjalnych klientów wymienia się m.in. Republikę Federalną Niemiec (władze prowadzą działania związane z przyspieszonym zakupem następców dla P-3C Orion) czy Polskę, prowadzącą programy Rybitwa i Płomykówka.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Dostawy brytyjskich P-8 Poseidon minęły półmetek”

  1. Dla nas do Rybitwy i Płomykówki, chyba wystarczy płatowiec G-550, ewentualnie C-295.
    Jesteśmy też chyba w europejskim programie samolotu patrolowego akurat niepotrzebnie, lepiej byłoby wejść w European Patrol Corvette nasze stocznie biorą cześć zamówienia, a patrolowa w nazwie to drobiazg wszystkie jednostki mają modułową konstrukcję, te korwety plus fregaty z Miecznika i cześć nawodna MW byłaby najsilniejsza od 39 roku przynajmniej.

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc