Zaloguj

Kolejne Boeing P-8A Poseidon dla Australii

Australia ogłosiła decyzję o wykorzystaniu części dostępnej opcji kontraktowej, która umożliwi zamówienie dwóch dodatkowych samolotów patrolowych bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon. Fot. RAAF

30 grudnia rząd Australii ogłosił, że podjął decyzję o zamówieniu dwóch dodatkowych morskich samolotów patrolowych bazowania lądowego Boeing P-8A Poseidon. Maszyny dołączą do dwunastu już eksploatowanych maszyn tego typu, których dostawy zakończono w grudniu 2019 roku.



Zakup trzeciej transzy Poseidonów to element zatwierdzonego programu modernizacji technicznej australijskich sił zbrojnych, który ma mieć wartość 270 mld AUD w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Ich zakup, w przyspieszonej procedurze, jest możliwy dzięki zachowaniu opcji kontraktowej obejmującej trzy egzemplarze. Dodatkowo przewidziano środki budżetowe na zwiększenie ich możliwości operacyjnych poprzez integrację z przeciwokrętowymi pociskami Lockheed Martin AGM-158C LRASM. Kupno kolejnych samolotów to także pozytywna ocena dotychczasowych doświadczeń z Poseidonami w Australii.

Kontrakt na pierwszą ósemkę P-8A Poseidon podpisano w 2014 r. W styczniu 2016 r. zamówienie rozszerzono o drugą transzę składającą się z czterech sztuk. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, pośredniczący w transakcji w ramach procedury FMS, dostarczył pierwszy egzemplarz we wrześniu 2016 r. W marcu 2018 r. Departament Obrony Australii ogłosił osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej floty, która wówczas składała się z sześciu sztuk. W drugiej połowie 2019 r. po raz pierwszy wykorzystano je w zadaniach ekspedycyjnych na Bliskim Wschodzie, gdzie P-8A Poseidon wspierał proces uszczelnienia morskich szlaków komunikacyjnych. Samoloty Boeinga zastąpiły w linii dotychczas eksploatowane Lockheed Martin AP-3C Orion - większość z nich wycofano do końca 2018 r., do dziś pozostały dwa w wersji rozpoznawczej, które mają zostać zastąpione przez cztery MC-55A Peregrine.

Wszystkie australijskie P-8A Poseidon stacjonują w bazie lotniczej Edinburgh, gdzie stanowią wyposażenie 11. Eskadry RAAF.


Obecnie zamówienia eksportowe mogą stanowić główne źródło dochodów programu P-8 Poseidon. Ma to związek ze zbliżającym się zakończeniem procesu produkcji i dostaw samolotów do US Navy. Boeing ma podpisane kontrakty na realizację umów z Wielką Brytanią (dotychczas dostarczono cztery maszyny z dziewięciu), Norwegią (pięć w latach 2022-23), Nową Zelandią (cztery), Republiką Korei (sześć) oraz Indiami (dziewięć w wersji P-8I).

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc