Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Brytyjczycy wstrzymają sprzedaż F/A-50 Golden Eagle do Argentyny

KAI

31 października w mediach społecznościowych opublikowano list, który do ambasadora Argentyny w Republice Korei przesłał szef działu sprzedaży międzynarodowej koncernu Korea Aerospace Industries Ltd.

Powyższy dokument, datowany na 28 października, mówi, że koncern KAI nie jest w stanie (obecnie) realizować ewentualnej dostawy samolotów bojowych F/A-50 Golden Eagle. Powodem tego kroku jest embargo na reeksport sześciu komponentów maszyn, które są produkowane przez przemysł brytyjski. Obecnie KAI nie znalazł zamienników z innych państw, które można byłoby zastosować w samolotach, które miałby zostać sprzedane do Argentyny. Jednym z nich są fotele katapultowe produkowane przez firmę Martin-Baker. Powodem embarga są czynniki historyczne, związane z konfliktem zbrojnym w 1982 roku, kiedy pomiędzy państwami doszło do wojny o Falklandy.

Samoloty KAI F/A-50 Golden Eagle zostały formalnie wybrane jako następcy dla już wycofanych samolotów bojowych Dassault Mirage III, Mirage 5 oraz Dagger w 2017 roku – w pokonanym polu znalazły się oferty m.in. z Chin oraz Rosji. Ważnym elementem koreańskiej oferty było zastosowanie rządowego kredytu pozwalającego na sfinansowanie zakupu około osiemnastu egzemplarzy. Obecnie problem robi się jeszcze bardziej palący, gdyż gwałtownie spada także gotowość operacyjna McDonnell-Douglas A-4AR Fightinghawk (jeden z nich został rozbity w lecie bieżącego roku). Najbardziej zaawansowana wersja T-50, F/A-50 Golden Eagle jest eksploatowana m.in. przez Filipiny – lotnictwo wojskowe wykorzystało je w działaniach bojowych w 2017 roku, kiedy siły rządowe walczyły z islamskimi bojownikami w południowej części kraju. Po raz kolejny wykorzystanie bojowe F/A-50 odnotowano w 2019 roku, kiedy dokonały kolejnych ataków na cele naziemne.

Dotychczas rodzina odrzutowych samolotów szkolno-bojowych KAI T-50 Golden Eagle została sprzedana do czterech użytkowników eksportowych – Tajlandii, Iraku, Filipin oraz Indonezji. Podpisanie kontraktu z Argentyną byłoby pierwszym sukcesem na rynku amerykańskim, poza tym państwem KAI promuje swoją konstrukcję także w Peru oraz Kolumbii.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc