24 czerwca Ministerstwo Obrony Belgii ogłosiło, że podjęło decyzję o wycofaniu z eksploatacji czterech wielozadaniowych śmigłowców transportowych NHIndustries NH90TTH i zastąpienie ich przez inną konstrukcję.
Powodem powyższej decyzji są niezadowalające wskaźniki gotowości operacyjnej maszyn, które dostarczono w latach 2013-14. Problemem jest brak odpowiedniego wsparcia eksploatacji przez producenta, a także wysokie koszty. Według deklaracji, maszyny mają znajdować się w linii przynajmniej do 2023 roku. Co ważne, nie oznacza to jednoczesnego wycofania z eksploatacji czterech pokładowych NH90NFH.
Dostępne informacje wskazują, że Belgowie mogą rozważyć zakup nowych śmigłowców, które jednocześnie zastąpiłyby zarówno NH90TTH i A109BA (w linii od 1992 roku). Wśród potencjalnych następców wymienia się europejskie konstrukcje znajdujące się na rynku – Airbus H145M oraz Leonardo AW169M. Przetarg może dotyczyć zakupu do dwudziestu nowych wiropłatów wielozadaniowych.
Co ciekawe decyzja Belgów może przekreślić możliwość sprzedaży NH90TTH do Luksemburga - władze tego kraju, według przekazów medialnych, rozważają zakup dwóch egzemplarzy w celu zacieśnienia współpracy wojskowej z Belgią (m.in. wkrótce rozpocznie się wspólna eksploatacja średnich samolotów transportowych Airbus A400M Atlas).
Dodatkowo Belgowie podjęli także decyzję o wycofaniu z eksploatacji bezzałogowych aparatów latających B-Hunter – w tym przypadku powodem jest brak perspektyw rozwojowych konstrukcji i skoncentrowanie środków (oraz personelu) na przyspieszeniu procesu szkolenia i przygotowaniu infrastruktury dla zamówionych w Stanach Zjednoczonych MQ-9B SkyGuardian.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Ministerstwo Obrony Belgii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu