Bezzałogowe aparaty latające nowy filar rozwoju WZL nr 2 S.A. w Bydgoszczy

Wchodząc na rynek systemów bezzałogowych WZL nr 2 S.A. pokazują, że pomysł na przejście z podmiotu ukierunkowanego na obsługę i remonty na firmę innowacyjną, zajmującą się produkcją wysokozaawansowanego sprzętu dla wojska oraz innych odbiorców, to przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Fot. WZL nr 2 S.A.

Wchodząc na rynek systemów bezzałogowych WZL nr 2 S.A. pokazują, że pomysł na przejście z podmiotu ukierunkowanego na obsługę i remonty na firmę innowacyjną, zajmującą się produkcją wysokozaawansowanego sprzętu dla wojska oraz innych odbiorców, to przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Fot. WZL nr 2 S.A.

Zmiany zachodzące w lotnictwie, rewolucja technologiczna oraz wymagania sprzętowe Sił Zbrojnych RP spowodowały, że Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. w Bydgoszczy, z firmy realizującej usługi obsług samolotów, stają się producentem bezzałogowych statków powietrznych. Owoce tej decyzji mają pojawić się w najbliższych latach wdrożeniem do produkcji pierwszych typów przeznaczonych dla wojska i innych użytkowników.

Polska, w przeciwieństwie do państw zachodnich, nie rozpoczęła dotychczas programu budowy i wdrażania do eksploatacji systemów bezzałogowych statków powietrznych produkcji lokalnej przeznaczonych dla wojska oraz służb porządku publicznego. Nieliczne zestawy, które trafiały do Sił Zbrojnych RP w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku, znajdowały się w zasobach Wojsk Specjalnych i pochodziły przede wszystkim z importu. Dopiero działania bojowe w Iraku i Afganistanie pokazały, że umiejętne wykorzystanie tego typu wyposażenia może istotnie zredukować zagrożenie dla żołnierzy, a także zwiększyć świadomość sytuacyjną na polu walki. Tragiczne wydarzenia z Afganistanu spowodowały próbę zakupu konstrukcji o większych możliwościach operacyjnych, jednak zakończyły się one fiaskiem. Obecnie w eksploatacji znajdują się głównie zestawy klasy mini – izraelskie Orbitery oraz krajowe FlyEye, a także krótkiego zasięgu Boeing ScanEagle pozyskane w Stanach Zjednoczonych w ramach funduszy na rzecz rozwoju Wojsk Specjalnych. Poza tymi ostatnimi, pozostałe są wykorzystywane do wsparcia działań Wojsk Lądowych, choćby wojsk rakietowych i artylerii. Dopiero w styczniu 2015 r. uruchomiono połączone postępowanie na systemy „Orlik” (taktyczny BSP krótkiego zasięgu) i „Wizjer” (mini BSP) – w zamierzeniu miały one na celu rozpoczęcie nasycania sprzętem tej klasy Sił Zbrojnych RP, jednak program ich zakupu został wstrzymany. Na macierzystą jednostkę została wyznaczona 12. Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu, która miała współpracować z dowolnymi jednostkami Wojska Polskiego, a systemy bezzałogowe były planowane do wykorzystania zarówno na obszarze kraju jak i w przyszłych misjach ekspedycyjnych.
Nie może dziwić, że gwałtowny wzrost zainteresowania konstrukcjami bezzałogowymi nie mógł przejść bez echa w kręgach przemysłowych. W 2016 r. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. podjęła decyzję o ulokowaniu w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. Centrum Kompetencyjnego Bezzałogowych Statków Powietrznych. W jego ramach pracownicy bydgoskiej firmy mają realizować różnorodne zadania: zarządzać projektami BSP realizowanymi przez PGZ S.A., projektować i rozwijać BSP na potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz innych potencjalnych klientów, prowadzić prace badawczo-rozwojowe w powyższym obszarze, produkować BSP, integrować systemy BSP, realizować próby, szkolić personel obsługi naziemnej i operatorów, serwisować oraz pełnić rolę wsparcia eksploatacji finalnego produktu.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc