Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Armée de terre dostaną CAESAr-y Mk II

Siły Zbrojne Republiki Francuskiej zamówiły 109 155 mm armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym CAESAR Mk II. Fot. KNDS/Nexter

2 lutego francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (Direction générale de l'armement, DGA) poinformowała o zawarciu umowy z firmą Nexter Systems, należącą do niemiecko-francuskiego konsorcjum KNDS, na dostawę 109 armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym CAESAr Mk II kalibru 155 mm.

Zamówienie ma wartość 350 mln EUR, a dostawy dział do Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej (Armée de terre) rozpocząć się mają w 2026 r. O ile nic się nie zmieniło w stosunku do planów z 2021 r. (kiedy program został rozpoczęty), ostatnie trafią do użytkownika w pięć lat później. Informacja jest bardzo lakoniczna, podobnie, jak komunikat producenta armatohaubic. Ten ostatni mówi dodatkowo, że kontrakt obejmuje  wsparcia producenta przez pierwsze dwa lata eksploatacji nowych dział, a więc w okresie gwarancyjnym. CAESAr-y Mk II zastąpią w pierwszej kolejności ostatnie (w linii 32 działa) pozostające w linii 155 mm haubiucoarmaty samobieżne na podwoziu gąsienicowym AMX-30 AuF1 z drugiej połowy lat 80. Docelowo będą również następcami starszych CAESAR-ów. Wariant Mk II (znany też jako NG) został zamówiony również przez Belgię (27 zamówionych w ramach dwóch umów) i Litwę (18).

Nowa wersja różni się od obecnie używanej nową, opancerzoną do poziomu 2 wg STANAG 4569A, wydłużoną kabiną z dodatkową osłoną przeciwminową. Opcjonalnie bezpieczeństwo obsługi działa może być zwiększone dzięki instalacji systemu zakłócania Thales IED BARAGE, chroniącego przed zdalnie odpalanymi improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi (IED). Podwozie w układzie 6×6 dostarczy firma Arquus ‒ będzie to zmilitaryzowana odmiana cywilnej ciężarówki Renault Trucks Sherpa. Aby zwiększyć mobilność nieco cięższego z racji efektywniejszego opancerzenia działa, napęd zapewni silnik wysokoprężny o mocy 338 kW/460 KM, wobec zaledwie 158 kW/215 KM w pierwszej wersji seryjnej. Zmianie ulegnie też system kierowania ogniem i łączność, która będzie kompatybilna z urządzeniami wdrażanymi w ramach programu SCORPION.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc