W połowie grudnia opublikowano nowe informacje na temat umów na zakup francuskich 155 mm armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym CAESAr (Camion équipé d’un système d’artillerie). Do grona ich użytkowników dołączy Litwa, a Czechy zwiększają swoje zamówienie z września 2021 r.
14 grudnia rząd Republiki Czeskiej podpisał aneks do umowy z września 2021 r., dotyczącej zakupu 52 dział na podwoziu Tatra T815-7T3RC1 8×8 i z czeską opancerzoną kabiną o wartości ok. 350 mln EUR brutto. Na mocy tegorocznego aneksu Czesi zamówili kolejnych 10 CAESArów. Wartość aneksu wynosi 73 mln EUR, co podnosi kwotę całego kontraktu do ok. 425 mln EUR. CAESAry mają w czeskiej artylerii zastąpić wysłużone 152 mm haubicoarmaty vz.77 DANA wyprodukowane w latach 80. Równolegle Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej poinformowało o planach zakupu amunicji 155 mm . W latach 2025-2026 Czechy chciałyby zakupić ponad 65 000 granatów artyleryjskich (nie podano jakich typów) wraz z ładunkami miotającymi. Łączna wartość tego zakupu szacowana jest obecnie na 420 mln EUR. Według komunikatu prasowego czeskiego resortu obrony, transakcja ma być odpowiedzią na prośbę wojska o zwiększenie możliwości bojowych, co z kolei ma mieć związek z pogorszeniem się bezpieczeństwa w Europie.
Z kolei 15 grudnia Republika Litewska zawarła z francuskim koncernem Nexter umowę dotyczącą zakupu 18 CAESArów NG. Tym samym stała się drugim zagranicznym (po Belgii) nabywcą dział w tej wersji. Lakoniczna informacja na ten temat ukazała się na łamach francuskiego dziennika „La Tribune” i w jego internetowym wydaniu. Nie znamy wartości umowy, zaś na oficjalne ogłoszenie jej zawarcia przyjdzie nam jeszcze poczekać. Nie wiemy również, co Litwa nabyła poza samymi działami ‒ można się domyślać, że pakiet logistyczny, szkolenia obsług i amunicję itd.
Nowa wersja CAESAra (określana także jako CAESAr Mk II) będzie różnić się od bazowej nową, opancerzoną w poziomie 2 wg STANAG 4569A kabiną z dodatkową osłoną przeciwminową. Obecnie nie wiadomo, czy wybrany zostanie wariant dwu- czy czterodrzwiowy. Opcjonalnie bezpieczeństwo obsługi działa może być poprawione poprzez instalację systemu zakłócania Thales IED BARAGE, chroniącego przed zdalnie odpalanymi improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi (IED). Nośnik ma dostarczyć firma Arquus ‒ będzie to podwozie w układzie 6×6 z cywilnej, choć zmilitaryzowanej ciężarówki Renault Trucks. Aby zwiększyć mobilność nieco cięższego (obecnie, ze względu na niewskazanie wariantu kabiny, trudno powiedzieć, o ile) działa, napęd zapewni silnik o mocy 338 kW/460 KM, wobec zaledwie 158 kW/215 KM obecnie. Wymianie podlegać będzie też system kierowania ogniem i łączność, która będzie kompatybilna z urządzeniami wdrażanymi w ramach programu SCORPION (Synergie du contact renforcé par la polyvalence et l’info valorisation).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu