16 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem stoczniowym Huntington Ingalls Industries w sprawie uruchomienia finansowania budowy piątego śmigłowcowca desantowego typu America.
Listopadowa umowa ma wartość 130 mln USD. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, a prace mają zostać zrealizowane do lipca 2028 roku. Na jej mocy wykonawca, oddział HII mieszczący się w Pascaguli w stanie Missisipi, rozpocznie zakupy materiałów do produkcji okrętu, a także będzie prowadzić prace inżynierskie i projektowe związane z zapoczątkowaniem budowy jednostki, która obecnie nosi oznaczenie LHA 10. Podobnie jak dwa poprzednie, przyszłe USS Bougainville i USS Fallujah, będzie ona reprezentować wersję Flight I. Najpoważniejszą zmianą, w stosunku do prototypowych Flight 0, jest przeprojektowanie kadłuba, co umożliwiło wygospodarowanie przestrzeni dla doku przeznaczonego dla środków desantowych w postaci barek desantowych, poduszkowców typu LCAC bądź amfibii.
Obecnie w stoczni Huntington Ingalls Industries w Pascaguli prowadzone są prace przy dwóch innych okrętach tego typu. Przyszły USS Bougainville (LHA 8) został zwodowany 6 października, a bliźniaczy USS Fallujah (LHA 9) jest obecnie montowany na stanowisku stoczniowym (uroczyste położenie stępki miało miejsce 20 września bieżącego roku). Pierwsze fundusze na przyszłego LHA 10 (który obecnie nie otrzymał jeszcze nazwy) zostały przyznane przez Kongres Stanów Zjednoczonych w lecie 2022 roku, w ramach prac nad ustawą budżetową na rok 2023.
Według obecnych planów wersja Flight I ma być reprezentowana przez dziewięć jednostek typu America. W strukturze US Navy pozwoliły na zastąpienie starych uniwersalnych okrętów desantowych typu Tarawa, a w przyszłości także obecnie eksploatowanych typu Wasp.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu