1 lutego upubliczniony został biuletyn Ministerstwa Obrony Hiszpanii (Boletín Oficial del Ministerio de Defensa), w którym ujawnione zostały oficjalnie zatwierdzone nazwy dla fregat typu F 110, jakie zbudowane zostaną dla Armada Española.
W tym konkretnym przypadku Ministerstwo Obrony, bez jakichkolwiek wątpliwości zaaprobowało propozycje wysuniętą przez dowódcę Armada Española AJEMA (Almirante Jefe de Estado Mayor de la Armada). Obecnie jego obowiązki czasowo pełni adm. Carlos Martínez-Merello y Díaz de Miranda. Zastąpił on na stanowisku adm. Antonio Martorella Lacavea, który zmarł na raka 31 marca ubiegłego roku.
Oficjalnie zatwierdzone nazwy są dokładnie tymi samymi, które już pięć lat temu, zostały wybrane i są to: Bonifaz (F 111), Roger de Lauria (F-112), Menéndez de Avilés (F-113), Luis de Córdova (F-114) oraz Barceló (F-115).
Argumentując swoją decyzję Minister Obrony María Margarita Robles Fernández, podkreśliła że wybrane nazwy upamiętnią marynarzy, którzy swoim poświeceniem i oddaniem przyczynili się do wzrostu potęgi hiszpańskiej floty. Ramón de Bonifaz (1196-1256) był dowódcą floty kastylijskiej i wsławił się m.in. przełamaniem blokady na rzece Gwadalkiwir i rozbiciem floty Sułtana Maroka co przyczyniło się do odbicia Sewilli z rąk Almohadów, kończąc tym samym 16 miesięczną kampanię. Admirał Roger de Lauria (1245–1305) dowodził flotą katalońską przyczyniając się do morskiej supremacji Korony Aragonii w basenie Morza Śródziemnego. Pedro Menéndez de Avilés to z kolei żyjący w latach 1519–1574 roku żeglarz oraz kolonizator Florydy. Wypełniając za króla Filipa II obowiązki tzw. Adelantado (Adelantado de Las Indias) przeszedł do historii Hiszpanii jako najzdolniejszy urzędnik tego typu. Admirał Luis de Córdova y Córdova (1706–1796) dowodził flotą Hiszpanii w trakcie amerykańskiej wojny o niepodległość. Jego największym osiągnięciem było zdobycie, w latach 1780-1782 dwóch brytyjskich konwojów liczących łącznie 79 okrętów, z których 55 stanowiły duże uzbrojone statki handlowe tzw. Eastindiamany. Ostatnia fregata otrzyma imię na cześć Antonio Barceló y Pont de la Terra (1717-1797). Żeglarz i żołnierz, który dosłużył się stopnia admirała uznawany jest za wynalazcę kanonierek (La Cañonera) wykorzystanych po raz pierwszy w trakcie trzeciego oblężenia Gibraltaru w 1779 roku. W trakcie tej kampanii był on także dowódcą sił morskich.
Obecnie w należącej do koncernu Navantia stoczni w Ferrolu trwają prace przy dwóch pierwszych fregatach opisywanego typu. Stępkę prototypowego Bonifaza położono 9 sierpnia ubiegłego roku, podczas gdy budowa pierwszego seryjnego okrętu ruszyła 16 grudnia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu