Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi realizują kontrakt na remonty główne wielozadaniowych śmigłowców transportowych Mi-17 eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Umowa w tej sprawie została podpisana w marcu br. WZL1 w mediach społecznościowych udostępniły materiał wideo, przedstawiający nocny lot jednej z remontowanych maszyn.
Podczas nocnego lotu piloci testowali systemy łączności taktycznej i systemy nawigacji. Sprawdzenie ich poprawnego funkcjonowania stanowi element realizowanego przez WZL1 kontraktu na remonty główne śmigłowców Mi-17.
Wartość umowy z marca wynosi nieco ponad 121 mln zł. (poprzednia umowa z 2017 r., na remonty główne śmigłowców Mi-17 w latach 2017-200 miała wartość 78,2 mln zł). Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi jako jedyny podmiot przemysłowy w Polsce dysponują dokumentacją remontową tych maszyn. Do publicznej wiadomości nie podano także zakresu prac, które realizowane będą na maszynach. Wiadomo jednak, że w ramach remontu głównego de facto rozmontuje się cały śmigłowce. Jego poprawne przeprowadzenie wymaga wymontowania z maszyny poszczególnych podzespołów i systemów. Po sprawdzeniu ich poziomu wyeksploatowania i naprawach lub ewentualnej wymianie na nowe są one ponownie montowane. Remont główny obejmuje też położenie nowej farby na strukturze śmigłowca. W rozmowie z portalem zbiam.pl w sierpniu ub.r. prezes WZL1 Marcin Nocuń tłumaczył, że dzięki wdrożeniu nowoczesnych instrumentów zarządczych w łódzkich zakładach udało się zredukować czas potrzebny na realizację obsługi jednego śmigłowca o 30 proc. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 mają w ofercie także kompleksową modernizację śmigłowców Mi-17.
Kontrakt obowiązuje do końca 2023 r., ale nie ujawniono, jaka liczba śmigłowców zostanie poddana remontom (najprawdopodobniej umowa dotyczy jednak sześciu sztuk). Ostatnio sekretarz stanu w resorcie obrony Wojciech Skurkiewicz podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej podał, że obecnie Siły Zbrojne RP dysponują 19 śmigłowcami Mi-17. Maszyny były dostarczane wojsku w latach 1989-2011.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Warto by było gruntownie zmodernizować przynajmniej większość nowszych Mi-17 gdyż finansowo nie jesteśmy w stanie wymienić wszystkich Mi-8, Mi-17 na nowe konstrukcje w najbliższych latach a pozostaje do wycofania cała flota zabytków Mi-2 licząca ponad 50 sztuk o ile dobrze pamiętam z pozyskaniem nowych wielozadaniowych, kwestia pozyskania nowych śmigłowców szturmowych za Mi-24, śmigłowców pokładowych kr. Kondor czy ewentualnej modernizacji W-3 Sokół. Trzeba by pomyśleć także o zapewnieniu WZL-1 umów serwisowych w przyszłośći przy niektórych nowych śmigłowcach przy okazji przetargów.